ویکی‌پدیا:هیئت نظارت/راهنمای درخواست برای نظارت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

راهنمایی‌هایی برای ارائه شواهد و استدلال[ویرایش]

این دستورالعمل‌ها برای کمک به کاربران در ارائه شواهد و استدلال‌های خود به هیئت نظارت در نظر گرفته شده‌است. این متن حاصل مشاهدات تجربی کمیته داوری ویکی‌پدیای انگلیسی‌ می‌باشد و از صفحه مربوطه ترجمه شده‌است.

دو نکته بسیار مهم در مورد هیئت نظارت و اعضای آن وجود دارد:

  1. آن‌ها زمان زیادی را ندارند.
  2. آن‌ها خیلی بیشتر به نتیجه فرایند اهمیت میدهند تا به خود فرایند.

تقریباً همه آنچه در زیر آمده‌است فرعی از یکی یا هر دو نکتۀ بالا است.

مختصر و مفید باشید[ویرایش]

صفحات مدارک و شواهد به سرعت تبدیل رشد می‌کنند و هیئت وقت خواندن و دوباره خواندن صفحات ۱۰۰ کیلوبایتی شواهد را ندارد. بنابراین سعی کنید شواهد خود را بشکلی مختصر، مستقیم، و روشن بیان کنید.

توجه داشته باشید که برخی اوقات بهتر است که بجای نشان دادن تمامی تخلفات یک کاربر، مثال‌های روشن و آشکار که نیاز به توضیح و تفسیر کمی دارند ارائه کنید.

ارائه پیش‌زمینه[ویرایش]

بعید است که اعضای هیئت نظارت تاریخچه مورد اختلاف را بدانند. اگر شما به ویرایشی اشاره کنید که پیروی آن یک ماه بحث در گرفته، برای کسی که از خارج به موضوع نگاه می‌کند دریافتن همه آنچه اتفاق افتاده مشکل می‌باشد. اگر شواهد بهتری برای استفاده وجود دارد نیاز به توضیح کمتر داشته باشد به احتمال زیاد مفیدتر خواهد بود.

هنگام اظهارات و استدلال، توضیح بدهید که چرا لینکی‌ که فراهم می‌کنید اثبات مدعای شما است: به عنوان مثال «ویرایش فلان کاربر ایکس نشان می‌دهد که او در فرایند کسب اجماع اخلال ایجاد می‌کند...».

یادآوری کنید[ویرایش]

اگر شما به تصمیم قبلی‌ هیئت نظارت یا یک مدیر اشاره می‌کنید فرض نکنید که اعضای هیأت تمامی جزئیات را بیاد دارند. آنها ممکن است که کلیات را بخاطر داشته باشند اما ممکن است که جزئیات را فراموش کرده باشند.

از استدلال علیه اصول ویکی‌پدیا اجتناب کنید[ویرایش]

اعضای هیئت نظارت معمولا طرفدار ویکی‌پدیا بوده و به طور کلی فکر میکنند که روش کار ویکی‌پدیا موثر بوده و در کل پروژه موفق است. اینکه مدیران به طور کلی قابل اعتماد بوده و آنها معمولا تصمیماتی را میگیرند که به بهبود ویکی‌پدیا کمک می‌کند. بنابراین، استدلال کردن بر علیه اصول اولیه ویکی‌پدیا و ادعای وجود توطئه و همدستی بین عموم مدیران کار نخواهد کرد. این استدلال معمولا موجب اتلاف وقت خواهد شد نگاه منفی نسبت به شما بوجود می‌‌آورد.

اجتناب از درخواست صدور حکم در مورد اختلافات محتوایی[ویرایش]

از آنجایی که هیئت نظارت اجتناب از اعلام موضع در اختلافات محتوایی اجتناب می‌کند، به جای استدلال کردن که کسی نظریه توطئه دیوانه وار بدون اعتباری را پیش می‌برد، استدلال‌هایی‌ مربوط به کارهای ملموس و بی نیاز از توصیف، مانند رفتار مخرب یا اقدامات نامناسب را بیان کنید.

رفتاری متین در هنگام ارایه شواهد داشته باشید[ویرایش]

کاربران باید متین‌ترین رفتار خود را در هنگام ارایه شواهد نشان دهند. رفتار کاربران در صفحه ارایه شواهد هم در تصمیم گیری هیأت تاثیر خواهد گذاشت.

به مهارت های کلامی وابسته نباشید[ویرایش]

ارائه شواهد شفاف و قانع کننده تقریبا همیشه موثرتر از هر بحث یا استدلال خواهد بود. تقریبا هیچ چیز مفیدی از بحث دو طرفه رفت و برگشتی میان طرف‌های درگیر بیرون نمی آید. بعلاوه هرچه بحث‌های رفت و برگشتی طولانی‌ تر شود احتمال اینکه هیأت به آنها توجه کند کمتر می شود. اگر لازم است که وارد بحث شوید، احتمالا موثرترین روش بحثی مختصر و پرسش ساده از اعضای هیئت نظارت خواهد بود.