ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/مقاله‌های مربوط به ژاپن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتویات این صفحه هنوز جنبهٔ پیشنهادی دارد و با گذر زمان و نظردهی ویرایشگران دیگر، ممکن است رسمیت بیابد و به‌عنوان یک سیاست یا رهنمود مطرح گردد.

در ویرایش و به‌روزرسانی این صفحه جسور باشید، ولی لطفاً پیش از انجام تغییرات عمده از صفحهٔ بحث برای مطرح کردن آن تغییرات و نظرخواهی در مورد آنها استفاده کنید.


ترتیب نام و نام‌خانوادگی[ویرایش]

در نام‌های ژاپنی، ابتدا نام‌خانوادگی نوشته می‌شود و سپس نام‌کوچک (مثلاً تویوتومی هیده‌یوشی که نام‌خانوادگی شخص تویوتومی است و نام کوچکش هیده‌یوشی) مگر آن دسته از مشاهیر دورهٔ معاصر که ترتیب نام و نام‌خانوادگی‌شان در اثر رواج گسترده در خبرگزاری‌ها و منابع فارسی‌زبان به ترتیب رایج در نام‌های فارسی و غربی در آمده باشد (مثلاً شینزو آبه که نام‌کوچکش شینزو است و نام‌خانوادگی‌اش آبه). هر ترتیبی اتخاذ شد، توصیه می‌شود که تغییرمسیری به آن یکی ترتیب دیگر هم ساخت مثلاً هیده‌یوشی تویوتومی را به تویوتومی هیده‌یوشی تغییرمسیر داد تا ناآشنایان با این قاعده در جستجوی نام افراد با مشکل مواجه نشوند. همچنین الگوی {{نام ژاپنی}} هم هست که به کمک آن می‌توان نام‌خانوادگی را به خواننده شناساند. کافی است {{نام ژاپنی|نام‌خانوادگی}} را در ابتدای مقاله گذاشت.

در آوردن نام کسان ترتیب مرسوم دنبال شده‌است . . . در نام‌های ژاپنی شیوهٔ ژاپنی رعایت شده و نخست نام‌خانوادگی و سپس نام‌کوچک کسان آمده و در ذکر مکرر از آن‌ها فقط نام کوچکشان یاد گردیده‌است. در ژاپن از سدهٔ ششم تا نوزدهم خاندان‌های نیرومند به نام پادشاه بر کشور فرمان می‌راندند و حکومت در این خاندان‌ها موروثی بود. ازاین‌رو افراد و فرمانروایان هر خاندان به نام کوچک معروف‌اند تا از هم شناخته شوند. آوردن نام‌خانوادگی و سپس نام‌کوچک امروز هم در ژاپن معمول است و ژاپنی‌ها خود را به‌ترتیب با نام‌خانوادگی و نام‌کوچک معرفی می‌کنند یا از دیگران به این ترتیب نام می‌برند. —هاشم رجب‌زاده، تاریخ ژاپن از آغاز تا معاصر، چاپ ۱۳۶۵، ص هفده.