ویکی‌پدیا:مشکلات تغییرات در حال انتظار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تغییرات در حال انتظار اجازه می‌دهد که اطلاعات پیش از نمایش یافتن برای عموم توسط یک بازبین بررسی شوند. بر همین اساس در ویکی‌پدیای انگلیسی استفاده از این سطح حفاظت تنها به موارد زیر محدود شده است:[۱]

این محدودیت‌ها بر پایهٔ آثار بالقوه منفی استفاده از این نوع سطح حفاظت که در نظرخواهی‌ها و دوره‌های آزمایشی شناسایی شده‌اند برپا گشته‌اند. این بازخوردها شامل نظرات کاربران بیرونی که در مقاله‌های تحت بازبینی ویرایش می‌کرده‌اند نیز می‌شده است.

تنگنای بازبینان[ویرایش]

یکی از دلایل اصلی برای محدودیت‌های بالا، وضعیت دشواری است که بازبینی برای بازبینان ایجاد می‌کند. کسانی که به بازبینی موارد باقی‌مانده در فهرست بازبینی‌نشده‌ها می‌پردازند اغلب متخصص در موضوع مقاله‌هایی که بازبینی می‌کنند نیستند. ایشان نمی‌توانند درستی یا نادرستی یک ویرایش را به خوبی تشخیص دهند، اگر ایشان در چنین ویرایش‌هایی درگیر شوند امکان آن هست که در مناقشه‌های محتوایی مرتبط با مقالاتی که مورد بازبینی قرار می‌دهند غرق شوند. هدف ویکی‌پدیا تشویق کارهای داوطلبانه است، نه ایجاد مشکل برای داوطلبان. اگر تنها به موارد واضح بسنده کنیم از این اثر منفی دوری خواهیم کرد.

پرهیز از دلسردکردن کاربرانی که ویرایش‌های با حسن نیت انجام می‌دهند[ویرایش]

نپذیرفتن یک ویرایش با واگردانی آن یکسان است و معمولاً با توضیح مناسبی همراه نیست. از گذشته‌ها، چنین واگردانی‌هایی تنها برای ویرایش‌هایی که مشخصاً مشکل‌ساز بوده‌اند مورد قبول بوده است و نه ویرایش‌های خوش‌نیتی که پتانسیل بهبود را دارند. این نیز دلیلی دیگری است که این نوع واگردانی تنها برای تخلف‌های واضح استفاده می‌شود. خطاها و مشکلات کوچکتر نخست باید پذیرفته شوند و سپس اصلاح گردند یا با خلاصه‌ویرایشی مناسب به نسخهٔ مناسب‌تر برگردانده شوند. اگر ویرایشی را به طور معمول واگردانی نمی‌کنید، بهتر است نخست آن را بپذیرید و سپس به مشکلاتش رسیدگی کنید.

مقاله‌هایی که ویرایش زیادی دارند[ویرایش]

صفحه‌هایی که زیاد ویرایش می‌شوند برای محافظت تغییرات در حال انتظار گزینه‌های خوبی نیستند. علت این است که این نوع صفحه‌ها به سرعت پشته‌ای طولانی از ویرایش‌های در انتظار تولید می‌کنند که بازبینی‌شان دشوار خواهد بود. به همین خاطر بهتر است از این نوع حفاظت در صفحه‌های پرویرایش استفاده نشود.

همچنین باید در نظر داشت که پیاده‌سازی کنونی تغییرات در انتظار، محتوای منتظر بازبینی را از چشم موتورهای جستجو پنهان نگاه نمی‌دارد. رابط برنامه‌نویسی‌ای که برای این منظور استفاده می‌شود همواره آخرین نسخهٔ صفحه را بدون توجه به وضعیت پایدارسازی آن برمی‌گرداند. بنابراین ویرایش‌های مشکل‌دار بی‌درنگ در موتورهای جستجو دیده می‌شوند.

پانویس‌ها[ویرایش]

  1. در ویکی‌پدیای فارسی، افزون بر این موارد، مقاله‌های خوب و برگزیده نیز محافظت می‌شوند.