ویکی‌پدیا:صفحه‌های نیازمند ترجمه به فارسی/رویه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اگر اولین بار است که به این صفحه می‌آیید و و مقاله‌ای به زبان خارجی یا مقاله‌ای با ترجمهٔ ضعیف در دست دارید که می‌خواهید با فهرست‌کردن آن در این صفحه از حذف نجاتش دهید، باید با افزودن برچسب متناسب به مقاله آغاز کنید. برای این کار می‌توانید از بخش ابزارها در ترجیحات، ابزار توینکل را فعال کنید و با کمک ویژگی «برچسب» در این ابزار، برچسب مناسب را به مقالهٔ مورد نظر خود بیفزایید. در پنجرهٔ ابزار، به‌هنگام انتخاب برچسب گزینه‌ای برای فهرست کردن مقاله در این صفحه وجود دارد که با فعال‌کردن آن، مقاله به‌طور خودکار به فهرست پایین این صفحه افزوده می‌شود.


فهرست‌کردن یک صفحه در اینجا

بیشتر صفحه‌ها به‌واسطهٔ جانشانی یک الگوی {{نیاز به ترجمه}} و طی فرایند توضیح داده‌شده در هر یک از الگوهای مرتبط با ترجمه که به مقالات افزوده می‌شوند، در اینجا فهرست می‌شوند. بسیاری از الگوهای موجود در ویکی‌پدیا:فهرست الگوهای پیامی/ترجمه پیشنهاد افزوده‌شدن مقاله به این صفحه را ارائه می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر پیرامون الگوهای موجود برای استفاده در صفحهٔ اصلی مقاله‌ها، بخش استفاده از الگوهای ترجمه در پایین را ببینید.

راه‌های دیگری که می‌توانند برای یافتن مقاله‌های متناسب جهت افزودن به این صفحه به کار گرفته‌شوند، به شرح زیر هستند:

برچسب زدن

اگر مقالهٔ مورد نظر یک رونوشت صرف از (کل یا بخشی از) مقاله‌ای در یک ویکی‌پدیای دیگر به زبانی دیگر است، می‌توان آن را تنها با {{حس-م۲}} برچسب زد تا به نامزدهای حذف سریع افزوده شود: ما قصد داریم تا از رونویسی متن مقاله‌ها از یک ویکی‌پدیا و قرار دادن آن محتوا بدون ترجمه در یکی ویکی دیگر توسط افراد جلوگیری کنیم. می‌توانید با استفاده از یکی از الگوهای موجود در ویکی‌پدیا:صفحه‌های نیازمند ترجمه به فارسی/الگوها برای صفحه‌های بحث کاربری یا با استفاده از الگوی {{UE}} پیامی در بحث کاربر مشارکت‌کننده به زبان خود او قرار دهید.

جایگزینی و بازیابی

در برخی اوقات، مقاله‌های استاندارد و موجود با محتوایی به زبانی دیگر جایگزین می‌شوند. در چنین مواردی، باید آخرین نسخهٔ صفحه که به زبان فارسی است را از طریق تاریخچهٔ صفحه بازیابی کرد.

علاوه بر این، می‌توانید طبق آنچه در بالا گفته شد پیامی در صفحهٔ بحث کاربر قرار دهید.

حذف

اگر از فهرست‌شدن مقاله‌ای در این صفحه بیش از دو هفته گذشته‌است و همچنان متن ترجمهٔ آن اصلاح نشده‌است، می‌توان آن را برای حذف نامزد کرد. (راهنمای حذف را نیز ببینید.)

مقاله‌هایی که به زبان فارسی نوشته نشده‌اند، در صورتی که هریک از معیارهای حذف سریع را دارا باشند، همچنان مشمول حذف سریع می‌شوند و اگر ویرایشگری احساس کند که قابلیت حذف آن‌ها به دلیلی به‌جز زبان نوشتار وجود دارد، می‌توانند از طریق نبح یا حز برای حذف نامزد شوند. تا پیش از پایان مهلت دو هفته‌ای برای اصلاح ترجمه، زبان غیر فارسی نوشتار به خودی خود معیاری برای حذف مقاله نیست. علاوه بر این، مقاله‌هایی به زبان‌های دیگر همچنان مشمول پیشنهاد حذف زندگی‌نامه زندگان هستند.

پس از ترجمه

هرگاه ترجمهٔ یک صفحهٔ فهرست‌شده در اینجا اصلاح/کامل شد، مدخل آن باید از این صفحه حذف شود (یا در صورت نیاز به تمیزکاری و کارهای دیگر، به بخش تمیزکاری منتقل شود).

فرایندهایی نیز وجود دارند که باید در خود صفحهٔ بحث مقاله طی شوند؛ الگوی {{صفحه ترجمه‌شده}} و ویکی‌پدیا:خودآموز (ترجمه) را ببینید.