پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:انتخاب نگاره هفته/سال ۲۰۱۱/هفته ۳۰/احمد شاملو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

احمد شاملو[ویرایش]

احمد شاملو
[[پرونده:|220px|احمد شاملو (زادهٔ ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در تهران و درگذشتهٔ ۲ مرداد ۱۳۷۹ در کرج) شاعر، نویسنده، فرهنگ‌نویس، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم و از بنیان‌گذاران و دبیران کانون نویسندگان ایران در پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود. شهرت اصلی شاملو به خاطر سرایش شعر است که شامل گونه‌های مختلف شعر نو و برخی قالب‌های کهن مانند قصیده و نیز ترانه‌های عامیانه‌ می‌شود. شاملو علاوه بر شعر، فعالیت‌های مطبوعاتی، کارهای تحقیقی و ترجمه‌های شناخته‌شده‌ای نیز دارد. مجموعهٔ کتاب کوچهٔ او بزرگ‌ترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامهٔ مردم ایران (با تمرکز بر فرهنگ تهران) می‌باشد. آثار وی به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است.]]
احمد شاملو (زادهٔ ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در تهران و درگذشتهٔ ۲ مرداد ۱۳۷۹ در کرج) شاعر، نویسنده، فرهنگ‌نویس، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم و از بنیان‌گذاران و دبیران کانون نویسندگان ایران در پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود. شهرت اصلی شاملو به خاطر سرایش شعر است که شامل گونه‌های مختلف شعر نو و برخی قالب‌های کهن مانند قصیده و نیز ترانه‌های عامیانه‌ می‌شود. شاملو علاوه بر شعر، فعالیت‌های مطبوعاتی، کارهای تحقیقی و ترجمه‌های شناخته‌شده‌ای نیز دارد. مجموعهٔ کتاب کوچهٔ او بزرگ‌ترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامهٔ مردم ایران (با تمرکز بر فرهنگ تهران) می‌باشد. آثار وی به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است.
توضیحات نگاره
برگزیدهٔ انبارخیر - نگاره قدیمی می‌باشد اما کیفیت نگاره از لحاظ اینکه تا دو مرحله قابلیت تفکیک پذیری بالاتر دارد، در خور توجه است.
موضوعادبیات
توضیح بیشترهفته بعد سالگرد درگذشت این شاعر معاصر می‌باشد.
نامزدکنندهکاربر:Alborzagros ماهان گـپ ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۰:۰۶ (UTC)[پاسخ]

مخالف -- بار اطلاعاتی آنچنانی ندارد.--Nightryder84 (بحث) ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۱:۲۹ (UTC)[پاسخ]

روزگار غریبی است نازنین
نور را در پستوی خانه نهان باید کرد
عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
آنک قصابانند بر گذرگاهان مستقر با کُنده و ساطوری خون آلود
و تبسم را بر لبها جراحی می کنند
و ترانه را بر دهان
کباب قناری بر آتش سوسن و یاس
شوق را در پستوی خانه نهان باید کرد
ابلیس پیروز مست سور عزای ما را بر سفره نشسته است
خدای را در پستوی خانه نهان باید کرد
خدای را در پستوی خانه نهان باید کرد

احمد شاملو