میخائیل بتوینیک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Thijs!bot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات اصلاح: nl:Michail Botvinnik
TXiKiBoT (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات افزودن: ca:Mikhaïl Botvinnik
خط ۲۳: خط ۲۳:
[[bg:Михаил Ботвиник]]
[[bg:Михаил Ботвиник]]
[[br:Mic'hail Botvinnik]]
[[br:Mic'hail Botvinnik]]
[[ca:Mikhaïl Botvinnik]]
[[cs:Michail Botvinnik]]
[[cs:Michail Botvinnik]]
[[da:Mikhail Botvinnik]]
[[da:Mikhail Botvinnik]]

نسخهٔ ‏۳ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۲۳:۱۲

پرونده:Botvinnik.jpg
ميخائیل بوتوینیک

میخائیل مُیسِویچ بُتوینیک (1911-1995) (به روسی: Михаи́л Моисе́евич Ботви́нник) یکی از برجسته‌ترین شطرنج بازان، مربیان شطرنج و نویسندگان شطرنج است. بتوینیک یهودی‌الاصل و مهندس برق بود و اولین قهرمان شطرنج جهان از اتحاد جماهیر شوروی بود. او نخستین قهرمان شطرنج جهان اهل شوروی پس از وقوع انقلاب در این کشور بود. از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۷ و از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ و از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ بود.

فیده پس از مرگ آلخین یک دوره مسابقات قهرمانی بین بزرگ‌ترین شطرنج‌بازان آن زمان جهان ترتیب داد که در پایان، میخائیل باتوینیک قهرمان شد.

در سال ۱۹۵۷ مقام قهرمانی را به واسیلی اسمیسلوف واگذار کرد اما در رویارویی انتقامی در سال بعد او را شکست داد. همین اتفاق در سال ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ برای میخائیل تال اتفاق افتاد. در سال ۱۹۶۳ تیگران پتروسیان او را شکست داد و فیده دیگر به او فرصت بازی انتقامی كه برای پس‌گرفتن عنوان قهرمانی برگزار می‌شود را نداد. او در اعتراض به این امر دیگر در هیچ بازی قهرمانی شرکت نکرد.

باتوینیک پایه‌گذار آنالیز مدرن در شطرنج است و از اولین افرادی است که به نقش تمرینات ورزشی در شطرنج پی برد. او همچنین بنیان‌گذار مدرسه شطرنج باتوینیک در شوروی بود که قهرمانان بسیاری از جمله آناتولی کارپف و گری کاسپارف را تربیت کرده است.