نقشه برهان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Donaterwiki (بحث | مشارکت‌ها)
ایجاد شده توسط ترجمهٔ صفحهٔ «Argument map»
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۴ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۲۲:۰۵

یک نقشه برهان شماتیک که یک بحث (یا نتیجه گیری)، برهان های موید و مخالت ها ، و یک اعتراض استنتاجی را نشان می‌دهد.

در منطق غیرصوری و فلسفه ، نقشه برهان یا نمودار برهان، نمایش تصویری ساختار یک برهان است. نقشه برهان معمولاً شامل مؤلفه های اصلی برهان می شود که به طور سنتی استلزام و مقدمات خوانده می شوند، احتجاج و دلایل نیز خوانده می شود . [۱] نقشه های برهان می توانند هم‌پیش‌فرض ، نقض ها ، ضدبرهان ها، رد ادعاها و لم‌ها را نیز نشان می دهند. سبک های مختلفی از نقشه برهان وجود دارد ، اما اغلب از نظر عملکردی معادل هم هستند و ادعاهای جداگاه یک برهان و روابط بین آنها را نشان می دهند.

نقشه های برهان معمولاً در زمینه آموزش و استفاده از تفکر انتقادی استفاده می شوند. [۲] هدف نقشه برداری ، کشف ساختار منطقی استدلال ها ، شناسایی مفروضات بی اساس ، ارزیابی مویدی که یک برهان برای نتیجه گیری ارائه می کند و کمک به درک مباحث است. نقشه های برهان اغلب برای کمک به بررسی موضوعات ، ایده ها و برهان ها در مسائل دشوار طراحی شده اند. [۳]

یک نقشه برهان نباید با یک نقشه مفهومی یا یک نقشه ذهنی، که دو نوع دیگر از گراف که محدودیت های مختلفی در گره ها و پیوندها دارند، اشتباه گرفته شود. [۴]

  1. (Freeman 1991)
  2. For example: (Davies 2012); (Facione 2016); (Fisher 2004); (Kelley 2014); (Kunsch، Schnarr و van Tyle 2014); (Walton 2013); (van Gelder 2015)
  3. For example: (Culmsee و Awati 2013); (Hoffmann و Borenstein 2013); (Metcalfe و Sastrowardoyo 2013); Ricky Ohl, "Computer supported argument visualisation: modelling in consultative democracy around wicked problems", in (Okada، Buckingham Shum و Sherborne 2014)
  4. For example: (Davies 2010); (Hunter 2008); (Okada، Buckingham Shum و Sherborne 2014)