ویوادو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوئیت طراحی ویوادو
نویسنده(های)
اصلی
زایلینکس
توسعه‌دهنده(ها)[[ای‌ام‌دی ]]
انتشار ابتداییآوریل ۲۰۱۲؛ ۱۲ سال پیش (۲۰۱۲}})[۱]
انتشار پایدار
۲۰۲۳.۱.۱[۲]
۲۱ ژوئن ۲۰۲۳؛ ۱۰ ماه پیش (۲۰۲۳-21}})[۳]
نوشته‌شده باC++
سیستم‌عاملمایکروسافت ویندوز, لینوکس
در دسترس بهزبان انگلیسی
گونهخودکارسازی طراحی الکترونیکی
وبگاه

ویوادو دیزاین سوئیت یک مجموعه نرم‌افزاری برای سنتز و تجزیه و تحلیل طراحی‌های زبان توصیف سخت‌افزار (HDL) است که جایگزین زایلینکس آی اس ای با ویژگی‌های اضافی برای سیستم بر روی یک تراشه و سنتز سطح بالا می‌شود. [۴] [۵] [۶] ویوادو بازنویسی اولیه و تفکر مجدد کل جریان طراحی (در مقایسه با آی اس ای) را نشان می دهد. [۷] [۸] [۹]

مانند نسخه‌های بعدی زایلینکس آی اس ای ، ویوادو دارای شبیه‌ساز منطقی داخلی است. ویوادو همچنین سنتز سطح بالا را با یک زنجیره ابزار که کد سی را به منطق قابل برنامه ریزی تبدیل می کند، معرفی می کند.

جایگزینی آی اس ای ۱۵ ساله با ویوادو دیزاین سوئیت ۱۰۰۰سال انسان طول کشید و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشت. [۱۰]

امکانات[ویرایش]

ویوادو در آوریل ۲۰۱۲ معرفی شد، و یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) با ابزارهای سطح سیستم به آی سی است که بر روی یک مدل داده مقیاس پذیر مشترک و یک محیط اشکال زدایی رایج ساخته شده است. ویوادو شامل ابزارهای طراحی سطح سیستم الکترونیکی (ای اس ال) برای سنتز و تأیید آی پی الگوریتمی مبتنی بر سی است. بسته بندی مبتنی بر استانداردهای ای پی الگوریتمی و آر تی ال برای استفاده مجدد. دوخت آی پی مبتنی بر استاندارد و یکپارچه سازی سیستم های همه انواع بلوک های ساختمانی سیستم. و تأیید بلوک ها و سیستم ها. [۱۱] نسخه رایگان وبپک ادیتیشن ویوادو نسخه محدودی از محیط طراحی را در اختیار طراحان قرار می دهد. [۱۲]

اجزاء[ویرایش]

کامپایلر ویوادو سنتز سطح بالا برنامه‌های C ، C++ و SystemC را قادر می‌سازد تا مستقیماً در دستگاه‌های زایلینکس بدون نیاز به ایجاد دستی آر ای لل مورد هدف قرار گیرند. [۱۳] [۱۴] [۱۵] ویوادو اچ ال اس به طور گسترده ای برای افزایش بهره وری توسعه دهندگان مورد بررسی قرار گرفته است و تایید شده است که از کلاس ها، قالب ها، توابع و بارگذاری بیش از حد اپراتور C++ پشتیبانی می کند. [۱۶] ویوادو ۲۰۱۴.۱ پشتیبانی از تبدیل خودکار هسته های اوپن‌سی‌ال به آی پی را برای دستگاه های زایلینکس معرفی کرد. [۱۷] هسته های اوپن‌سی‌ال برنامه هایی هستند که در پلتفرم های مختلف سی پی یو، جی پی یو و اف پی جی ای اجرا می شوند.

شبیه ساز ویوادو جزء مجموعه طراحی ویوادو است. این یک شبیه ساز به زبان کامپایل شده است که از اسکریپت های ترکیبی، تی‌سی‌ال ، ای پی رمزگذاری شده و تأیید پیشرفته پشتیبانی می کند.

یکپارچه کننده آی پی ویوادو به مهندسان اجازه می دهد تا به سرعت آی پی را از کتابخانه بزرگ آی پی زایلینکس ادغام و پیکربندی کنند. یکپارچه ساز همچنین برای طراحی های مث‌ورکس سیمیولینک که با سیستم ژنراتور زایلینکس وسنتز سطح ویوادو ساخته شده اند تنظیم شده است. [۱۸]

فروشگاه ویوادو تی سی الیک سیستم برنامه نویسی برای توسعه افزونه های ویوادو است و می توان از آن برای افزودن و اصلاح قابلیت های ویوادو استفاده کرد. تی سی ال زبان اسکریپت نویسی است که خود ویوادو بر آن بنا شده است. تمام عملکردهای اساسی ویوادو را می توان از طریق اسکریپت های تی سی ال فراخوانی و کنترل کرد.

پشتیبانی دستگاه[ویرایش]

ویوادو از سری ۷ زایلینکس و همه دستگاه‌های جدیدتر (سری الترا‌اسکیل و الترا‌اسکیل+) پشتیبانی می‌کند. برای توسعه ای که دستگاه های قدیمی زایلینکس و سی پی ال دی ها را هدف قرار می دهد، زایلینکس آی اس ای که قبلاً متوقف شده است باید استفاده شود.

منابع[ویرایش]

  1. "Xilinx Inc, Form 8-K, Current Report, Filing Date Apr 25, 2012". secdatabase.com. Retrieved May 6, 2018.
  2. Vivado 2022.1 Release, زایلینکس
  3. Vivado Design Suite User Guide: Release Notes, Installation, and Licensing (UG973) (v2023.1), May 16, 2023, Xilinx
  4. Morris, Kevi (2014-11-18). "FPGAs Cool Off the Datacenter, Xilinx Heats Up the Race". Electronic Engineering Journal.
  5. "Xilinx and its Ecosystem Demonstrate All Programmable and Smarter Vision Solutions at ISE 2015". 2015-02-04.
  6. "Xilinx Vivado Design Suite Now Available in WebPACK Edition". SAN JOSE: Design & Reuse. 2012-12-19.
  7. Morris, Kevin (2014-02-25). "Xilinx vs. Altera, Calling the Action in the Greatest Semiconductor Rivalry". Electronic Engineering Journal.
  8. Vivado Design Suite, Xilinx Website
  9. Vivado Design Suite, First version released in 2012, Xilinx Downloads
  10. Joselyn, Louise (2013-12-10). "The road to success is long and hard for eda start ups". New Electronics. Archived from the original on 11 November 2020. Retrieved 14 November 2023.
  11. EDN.
  12. Clive Maxfield, EE Times.
  13. Xilinx Accelerates Productivity for Zynq-7000 All Programmable SoCs with the Vivado Design Suite 2014.3, SDK, and New UltraFast Embedded Design Methodology Guide, SAN JOSE, Oct. 8, 2014, Design & Reuse
  14. "Vivado Design Suite 2014.1 Increases Productivity with Automation of UltraFast Design Methodology and OpenCL Hardware Acceleration". Market Watch. 2014-04-16. Archived from the original on 24 April 2017. Retrieved 14 November 2023.
  15. Maxfield, Clive (2013-07-26). "Free High-Level Synthesis Guide for S/W Engineers". EE Times.
  16. Wilson, Richard (2014-05-27). "How to make slow software run quicker". Electronics Weekly.
  17. Morris, Kevin (2014-05-06). "Viva Vivado!, Xilinx Tunes-Up Tools". Electronic Engineering Journal.
  18. Wilson, Richard (2013-09-11). "Xilinx, MathWorks and National Instruments work on high-level FPGA design". Electronics Weekly.