بیل کریستول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویلیام کریستول)
بیل کریستول
Chief of Staff to the Vice President
دوره مسئولیت
January 20, 1989 – January 20, 1993
معاون رئیس‌جمهوردن کویل
پس ازCraig Fuller
پیش ازRoy Neel
اطلاعات شخصی
زاده۲۳ دسامبر ۱۹۵۲ ‏(۷۱ سال)
نیویورک، ایالت نیویورک، U.S.
حزب سیاسیحزب جمهوری‌خواه (ایالات متحده آمریکا)
همسر(ان)Susan Scheinberg (ا. ۱۹۷۵)
فرزندان۳
خویشاوندانIrving Kristol (father)
Bea Himmelfarb (mother)
تحصیلاتدانشگاه هاروارد (بی‌ای، MA، پی‌اچ‌دی)

(با نام واقعی ویلیام) بیل کریستول (به انگلیسی: Bill(Wiliam) Kristol)، سردبیر ویکلی استاندارد، یکی از بنیانگذاران پروژه‌ای برای قرن جدید آمریکایی (PNAC)، یکی از اعضای مجمع تحقیقاتی مؤسسه امریکن اینترپرایز (AEI)

زندگی[ویرایش]

کریستول در ۲۳ دسامبر ۱۹۵۲ (میلادی) در شهر نیویورک در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. از او به عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش نومحافظه کاری هم نام می‌برند. دوره دبیرستان خود را در مدرسه کالجیت منهتن گذراند سپس دکترای علوم سیاسی را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

سپس در دانشگاه پنسیلوانیا و «مدرسه عالی حکومت» هاروارد به تدریس فلسفه سیاسی و سیاست آمریکا مشغول شد.

در سیاست[ویرایش]

کریستول نیز مانند فرانک جفنی و ایلیوت آبرامز ابتدا کار سیاسی را با سناتور هنری جکسون دموکرات آغاز کرد، ولی در سال ۱۹۷۶ (میلادی) مشی سیاسی خود را عوض کرد و جمهوری‌خواه شد.

از سال ۱۹۸۵ (میلادی) کار در دولت را در وزارت آموزش و پرورش در دوره وزارت ویلیام بنت از دولت رونالد ریگان آغاز کرد. در دوران جورج بوش پدر مسئول دفتر دان کویل معاون اول رئیس‌جمهور بود.

سپس به ریاست پروژه آینده جمهوریخواهان برگزیده شد. بعد از آنکه در سال ۱۹۹۴ (میلادی) جمهوریخواهان کرسی‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا را گرفتند، کریستول به کمک جان پادهورتز و با سرمایه‌گذاری روپرت مورداک (Rupert Murdoch) نشریه ویکلی استاندارد را بنا گذاشت.

کریستول از سال ۱۹۹۱ مرتباً خواستار تغییر رژیم صدام در عراق بوده و با همکاری لورنس کاپلن کتاب «جنگ علیه عراق: ستمگری صدام و وظیفه آمریکا» را تألیف کرده‌است.

سال ۱۹۹۷ (میلادی) کریستول به همراه رابرت کاگان جنبشی را به نام پروژه‌ای برای قرن جدید آمریکایی (PNAC) بنیان گذاشت.[۱] از آثار این جنبش تأثیرگذاری بر دولت جورج بوش پدر برای اقدام نظامی در عراق بود.

کریستول در سال ۲۰۰۵ متن سخنرانی جورج بوش در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایالات متحده بود را تهیه کرده بود.

وی عضو هیئت مشاوران بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، که پس از ۱۱ سپتامبر به یکی از کانون‌های تولید اندیشه تبدیل شده، نیز می‌باشد.

پانویس[ویرایش]

  1. https://web.archive.org/web/20060308023715/http://www.newamericancentury.org/williamkristolbio.htm. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۲۱-۰۷-۲۰۰۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک); پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)