ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ابن ربن طبری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ابن ربن طبری[ویرایش]

خوب شد

مقاله بعد از طی مراحل بررسی، با توجه به منابع معتبر و دانشنامه‌ای، به درجه خوبیدگی رسید. امید است نامزدکننده، مقاله را برای برگزیدگی نیز نامزد نماید.Shobhe ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۳۵ (UTC)

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی ابن ربن طبری
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۳۲٬۰۵۳
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام نشد انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
ناظر: Shobhe
 ابن ربن طبری (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: ونداد

بررسی‌کننده: Shobhe

تاریخ نامزد کردن: ‏۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۳۹ (UTC)

  • ۸۲۸ روز پیش نامزد شده‌است.

مقاله کوتاه و جمع‌وجوری‌ست ولی (دست‌کم من فکر می‌کنم) شمول دارد. چند نکته هست که همین ابتدا بیان می‌کنم:

  1. در نورمگز چندین مقالهٔ مفید راجع‌به ابن ربن موجودست که من به نورمگز دسترسی ندارم و پس از قطع دسترسی کاربران ساکن ایران به کتابخانهٔ ویکی‌پدیا، امکان دادن دسترسی به افراد جدید نیز وجود ندارد.
  2. در قسمتی از مقاله نوشته‌ام که ابن ربن به زبان سریانی تسلط داشته. چنین چیزی در منابع نیامده ولی گفته‌شده:«ابن ربن یکی از کتاب‌های خودش را به سریانی ترجمه کرد» و ایضاً:«ابن ربن کتب فلاسفه یونانی را به سریانی مطالعه کرد». من بعنوان مخاطب برداشتم چنین بود که ابن ربن به سریانی تسلط داشته؛ اگر این مصداق وپ:ترکیب است میتوانم اصلاحش کنم. ونداد ‏۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۳۹ (UTC)[پاسخ]
@V.H جناب ونداد ببنید در اینجا به آن مقالات دسترسی پیدا می کنید؟ اینجا اکثر مقالات نورمگز را دارد. Shobhe ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۵۶ (UTC)[پاسخ]
@Shobhe: راستش در پرتال علوم انسانی جستجو نکرده‌‌بودم ولی الان هم که کردم یک مورد بیشتر یافت نشد. این یکی رو درصورت معتبر بودن استفاده میکنم. ولی حقیقتاً خیلی از مقالات مفید در نورمگز هست که در پرتال پیدا نمی‌شود. ونداد ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۱۸ (UTC)[پاسخ]
@V.H بله، همینطور است. نورمگز چیز دیگریست... Shobhe ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۵۹ (UTC)[پاسخ]
@Shobhe: ظاهراً جناب درفش درحال پیگیری هستند، إنشاءلله که درست می‌شود. ونداد ‏۲۹ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۴۴ (UTC)[پاسخ]


بررسی اولیه کاربر شبهه

  • سلام و خدا قوت خدمت نامزدکننده گرامی. مواردی که در مطالعه مقاله به چشم آمد:
  1. منبع‌شناسی را به بخش انتهایی مقاله منتقل کنید. (همچون سایر زندگی‌نامه‌ها)
  2. منبع شناسی جای توسعه دارد؛ لزومی ندارد در منبع‌شناسی حتما از مواردی یاد کنید که از او یادکردده‌اند؛ منابعی که مربوط به شناخت دوران او نیز می‌شود، جا دارد در مقاله بیاید.
  3. «ابن ربن به زبان سریانی تسلط داشت؛ او شخصاً کتاب فردوس الحکمة را به زبان سریانی ترجمه کرد[۱۸] و احتمالاً کتب یونانی را هم به همین زبان مطالعه کرده‌است و نه به زبان عربی.[۱۹]» این پاراگراف به زندگانی او مربوط نیست، بیشتر به فعالیت‌های او می‌ماند.
  4. آیا از او جز این زندگی‌نامه کوتاه، در آثار چیز دیگر نیست؟ اگر که نه، حتما بخش فعالیت‌ها را به عنوان یک زیربخش به زندگانی او منتقل کنید.
  5. هرچند فردوس الحمکه مهمترین اثر اوست، ولی دلیلی ندارد آن را جدای از آثار بخشی مجزا ببخشیم. آن را جزئی از آثار ذکرش کنید. با این حساب بخش «سایر آثار» بایدب شود «آثار»
  6. دو بخش «مذهب» و «شاگردان» جایش قبل از بخش آثار است. به آنجا منتقل کنید. ترتیب به این شکل: «مذهب»، «شاگردان»، «آثار».
  7. در منابع و پانویس از «گاتهیل, ریچارد. "Ali IBN SAHL IBN RABBAN ALTABARI (ABU AL-ḤASAN)". دانشنامه یهودی.» استفاده کردید. این یک منبع انگلیسی است و باید پانویس و منبعش نیز انگلیسی تمام ذکر شوند. تصحیح بفرمایید.
متشکرم. منتهی متأسفانه باید رسیدگی به این انتقادات را به تعویق بیندازم، خارج از ویکی کمی مشغولم و درون ویکی هم باید روی علی بن ابی‌طالب کار کنم. اینها باشند تا اطلاع ثانوی. ونداد ‏۱۰ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۵۶ (UTC)[پاسخ]
@V.H بسیار عالی... کم کم همه را پیش خواهید برد به امید خدا. ضمن اینکه عجله‌ای نداریم. Shobhe ‏۱۰ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۴۲ (UTC)[پاسخ]
با سلام.
  1. ✓ ولی متوجه نمی‌شوم چرا منبع‌شناسی باید انتهای متن بیاید. اتفاقا حقیر معتقدم منبع‌شناسی اول بیاید بهتر است چراکه اصولا منبع‌شناسی را می‌گذراند تا مخاطب با منابعی که مطالب از آنها اخذ شده آشنا شوند و اعتبار هر یک را بدانند، وقتی مخاطب قسمت زندگی‌نامه را خواند و رد شد، دیگر خواندن بخش منبع‌شناسی چه لطفی دارد؟ می‌شود نوشدارو.
  2. ✓ شرحی برای تاریخ طبرستان و الفهرست افزودم.
  3. اون جمله رو راستش نمیدونم چکار کردم ولی فکر کنم گذاشتم سر جایی که شما فرمودید.
  4. خیر همینقدر است متأسفانه. ولی فکر نمیکنم لازم باشد ادغام شوند، بخش‌ها را براساس حجمشان که تفکیک نمیکنند... میکنند؟ نمیدانم.
  5. ✓
  6. شاگردان را زیربخشی از بخش فعالیت‌ها کردم. احتمالا یکسری کارهای دیگر هم کردم که یادم نمی‌آید (چون ویرایشها را هفته قبل انجام دادم و یادداشت‌شان را امروز دارم مینویسم) بخش مذهب را چون قبلا در گمخی دیگر جناب مرتضا خواسته بود به انتهای مقاله بفرستم، فعلا دستش نکردم. راستش در این مورد با جناب مرتضا موافق‌ترم که بهتر است ابتدا شرح کاملی از فعالیت‌های شخص (اگر سیاستمدار، فعالیت‌های سیاسی‌اش، اگر طبیب و عالم، فعالیت‌های علمی‌اش) بیاید، بعد برویم سر وقت موضوع مذهب. مگر اینکه مذهب ارتباط مستقیمی روی کارش گذاشته باشد که اینجا فکر نمیکنم اینطور بوده باشد. ظاهرا هیچکس با مذهب ترسایی ابن ربن کاری نداشته که اول از نزدیکان خلیفه شده، بعد به دست آن همان خلیفه اسلام آورده یعنی (دست‌کم مدتی) بعنوان یک مسیحی در دربار حضور داشته.
  7. ✓ Hashter ‏۹ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۳۸ (UTC)[پاسخ]


بررسی دوم کاربر شبهه

  • سلام و خدا قوت، موارد بعدی:
  1. موارد دارای صحفه را پیوند ویکی بدهید.
  2. «مورخینی» اشتباه است. مورخان صحیح است.
  3. «مانند صدیقی» مشخص کنید کدام صدیقی؟ یا با پیوند و یا با آوردن نام کوچکش.
  4. برای محدوده های زمانی، از چپ به راست اعداد کم به زیاد را بیاورید. بنابراین (۱۳۶–۱۵۸ ه‍.ق) باید بشود (۱۵۸–۱۳۶ه‍.ق)
  5. «آثار یونانی و دیگر دانشمندان» اشتباه به نظر می‌رسد. یونانی اسم کسی است؟ یا زبان است؟ اگر زبان است، عطف دیگر دانشمندان به آن اشتباه است. این عبارت را رفع ابهام کنید
  6. «از فعالیت‌های دیگر او این است که مسری بودن سل ریوی را اعلام کرد. علاوه بر اینها، او متکلم[۱۷] و داروشناس نیز بوده و به علوم دینی هم آشنایی داشته‌است.» خوب است بشود: «از فعالیت‌های دیگر او مسری اعلام کردن سل ریوی بود. او را همچنین متکلم[۱۷] و داروشناس گزارش کرده‌اند که به علوم دینی نیز آشنایی داشته‌است.»
  7. «وی طبیبی تعلیم‌دیده بود و نظریاتش بر مبنای نظریات اطبای مکاتب یونانی، جندی‌شاپور و هندی است.» این عبارت را به نویسنده اش منتسب کنید.
  8. «برخی او را از نظر علمی دارای چنان جایگاهی می‌دانند» این برخی چه کسی/کسانی است؟ حداقل نمونه‌هایی از آنها را نام ببرید.
  9. همین کار بالا را با عبارت بعدی «ولی در مقابل عده‌ای دیگر بر این اعتقادند که ارزش آثار او» نیز بکنید.
  10. دلیل آنکه گفتم مذهب را قبل از شاگردان و آثار بیاوریم، یکی هماهنگی با سایر مقالات بود و دیگری،‌ تاثیر مذهب بر آثار و شاگردان. به هر روی خیلی مهم نیست و رویش حساسیت به خرج نخواهیم داد. فقط بین آثار و شاگردان یک تفکیک قرار بدهید؛ الان شاگردان در وسط دو اثر آمده است.
  11. پاراگراف آخر بخش «فردوس الحکمه» با بخش ابتدایی «تأثیرات عقاید کهن و خرافات» هم پوشانی دارد. اساسا بخش «تأثیرات عقاید کهن و خرافات» مقداری مربوط به توضیح کتاب فردوس الحکمه است که باید در بخش «فردوس الحکمه» بیاید و بخشی نیز مربوط به فعالیت‌هاست که باید به قبل از بخش فردوس الحکمه منتقل شود.
  12. «نمی‌توان گفت رازی شاگرد ابن ربن بوده زیرا در زمان ورود رازی به بغداد ابن ربن احتمالاً از دنیا رفته‌بود» این عبارت کمی سخت نوشته شده‌است. اگر بازنویسی شود،‌ روان تر خواهد بود. ضمنا بعد از «ابن ربن بوده» یک «است» لازم است.
  13. «الدین و الدولة في إثبات نبوة النبي محمد (ص)» عنوان کتاب را ایتالیک کنید. ضمن اینکه استفاده از اختصار (ص) و (ع) جدیدا و در عصر معاصر مد شده‌است. یقینا نام کتاب به طور کامل چیز دیگری است.
  14. «فرق اسلامی» بهتر است بشود «فرقه‌های اسلامی»
  15. «که خود او در دو کتاب «فردوس الحکمة» و «الدین و الدولة» دربارهٔ خودش نوشته‌است.» عناوین کتاب‌ها یا باید ایتالیک باشد و یا در «...» قرار بگیرد. شما در متن قبلی هر دو را انجام داده‌اید.
  16. توصیه می کنم بخش منبع شناسی تبدیل بشود به یک پاراگراف و از حالت گلوله وار خارج شود. البته این پیشنهاد است و سلیقه‌ای. گلوله ها غالبا برای لیست کردن به کار می‌روند، و این بخش کلا یک لیست است. آن هم بدون توضیح.
  • اعتبار منابع را چک کردم،‌خوب هستند و الزامی برای تغییرش در مرحله خوبیدگی در نظر ندارم. با انجام شدن موارد فوق و نگرفتن باز خوردی دیگر، جمع بندی خواهم کرد.Shobhe ‏۱۰ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۳۹ (UTC)[پاسخ]
  1. ✓
  2. اشتباه‌یاب چیزی به من نشان نداد. فکر کنم قبلا اصلاحش کرده‌ام.
  3. پیدایش نکردم. مثل اینکه چاره‌ای جز حذفش نیست.
  4. ✓
  5. کردمش "آثار یونانیان و دیگر دانشمندان" که سجع هم داشته باشد
  6. ✓
  7. ✓
  8. ✓
  9. ✓
  10. یادم نیست بر چه حسبی با شما مخالفت کرده بودم. بهرحال الان همه را مطابق گفته‌تان تغییر دادم.
  11. در حال انجام...
  12. ✓
  13. من که اصلاح کردم ولی صرفا جهت مطایبه عرض کنم که ابوالفضل بن شهردویر دیلمی در تفسیر کتاب‌الله پشت سر نام ناصرالحق اطروش حرف "ع" را قرار میداده (در همان مقالهٔ تفسیر کتاب‌الله موجود هست اسنادش)
  14. ✓
  15. ✓
  16. یکم بهتر-بدترش کردم. Hashter ‏۲۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۳۸ (UTC)
    برای مورد یازدهم، این بخش را کاملا برای فردوس‌الحکمة آماده کرده بودم و درواقع از ابتدا قصد داشتم زیربخشی از فردوس‌الحکمة باشد. الان انجام شد. Hashter ‏۲۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۴۹ (UTC)
    درمورد همپوشانی هم اقدام لازمه صورت گرفت. Hashter ‏۲۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۵۰ (UTC)

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.