ونسوش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وُنسوش
میدان مارک (رینک) در وُنسوش
میدان مارک (رینک) در وُنسوش
نشان وُنسوش
نشان
وُنسوش در لهستان واقع شده
وُنسوش
وُنسوش
مختصات: ۵۱°۳۳′ شمالی ۱۶°۴۲′ شرقی / ۵۱٫۵۵۰°شمالی ۱۶٫۷۰۰°شرقی / 51.550; 16.700
Country لهستان
استان‌های لهستاناستان سیلزی سفلی
پوویاتشهرستان گورا
گمیناگمینا وانسوش
امتیاز شهر۱۲۹۰
مدیریت
 • MayorZbigniew Stuczyk
مساحت
 • کل۳٫۲۴ کیلومتر مربع (۱٫۲۵ مایل مربع)
بیشینه بلندی
۱۰۰ متر (۳۰۰ پا)
کمینه بلندی
۸۰ متر (۲۶۰ پا)
جمعیت
 (2019-06-30[۱])
 • کل۲۶۶۲
 • تراکم۸۲۰/کیلومتر مربع (۲۱۰۰/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی +۱ (زمان اروپای مرکزی)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۲ (ساعت تابستانی اروپای مرکزی)
Postal code
۵۶–۲۱۰
Car platesDGR
وبگاه

وُنسوش (لهستانی: Herrnstadt؛ ‏ [ˈvɔ̃sɔʂ]) شهرکی در شهرستان گورا در استان سیلزی سفلی در کشور لهستان است. این شهر کوچک در ۵۳ کیلومتری شمال غربی وروتسواف واقع شده‌است و در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲٬۶۶۲ نفر جمعیت داشت.

سابقهٔ این شهر به قرون وسطی و دوران حکومت دودمان پیاست در پادشاهی لهستان بازمی‌گردد. این شهر مدتی جزء قلمروی پادشاهی بوهم و پادشاهی پروس و رایش آلمان بود. در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای آلمان نازی یک اردوگاه نگهداری کودکان زیر ۵ سال لهستانی در این شهر دایر کردند که از نظرشان ناشایست برای زندگی بودند و مادرانشان برای کار اجباری به اردوگاه‌هایی در سیلسیای سفلی فرستاده شده بودند.[۲] حدود ۴۵۸ کودک به این اردوگاه منتقل شدند و به سبب شرایط بسیار بد بهداشتی، بسیاری از آنها درگذشتند که اجسادشان را با فرغون به یک گورستان محلی منتقل می‌کردند.[۲] تا زمان آزادسازی این اردوگاه، تنها ۳۹ کودک از آن جان سالم به در بردند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Population. Size and structure and vital statistics in Poland by territorial division in 2019. As of 30th June". stat.gov.pl. Statistics Poland. 2019-10-15. Retrieved 2020-02-14.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Magdelena Sierocińska. "Eksterminacja "niewartościowych rasowo" dzieci polskich robotnic przymusowych na terenie III Rzeszy w świetle postępowań prowadzonych przez Oddziałową Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Poznaniu". Instytut Pamięci Narodowej (به لهستانی). Retrieved 8 March 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]