پرش به محتوا

وان کوین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

وان کوین (به انگلیسی OneCoin) یک طرح کلاهبرداری رمزارز[۱] می باشد که توسط شرکت‌های آفشور وان کوین، مستقر در بلغارستان و ثبت شده در دبی، و شبکه وان لایف ثبت شده در بلیز [۲]پیاده سازی شده است. هر دو شرکت شبکه وان لایف و وان کوین توسط روجا ایگناتوا به همراه سباستین گرینوود تأسیس شده‌اند. وان کوین به دلیل ساختار سازمانی خود که شامل پرداخت به سرمایه‌گذاران اولیه با پول‌هایی که از سرمایه‌گذاران جدید به دست می‌آمد، به عنوان یک ترفند پانزی شناخته می‌شود. همچنین، به دلیل جذب سرمایه‌گذاران بدون ارائه هیچ محصول واقعی، به عنوان یک طرح هرمی نیز شناخته شده است.[۳] این شرکت به جای استفاده از بلاک‌چین، پایگاه داده خود را برای نگهداری ارز دیجیتال وان کوین داشته و فرآیند استخراجی نداشت است؛ که منجر به محدودیت در انتشار و گردش ارز دیجیتال وان کوین شد. بسیاری از افرادی که در شرکت وان کوین قرار داشتند، پیش‌تر در طرح‌های مشابه و سوء‌استفاده‌های تجاری دخیل بوده‌اند.[۴] وان کوین توسط روزنامه تایمز به عنوان "یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های تاریخ" توصیف شده است.[۵]

منابع

[ویرایش]
  1. Morris, David Z. (2017-05-31). "The Rise of Cryptocurrency Ponzi Schemes". The Atlantic (به انگلیسی). Retrieved 2024-07-26.
  2. «'Cryptoqueen' brother admits role in OneCoin fraud» (به انگلیسی). ۲۰۱۹-۱۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۲۶.
  3. «The Missing Cryptoqueen - Jamie Bartlett - Google Books». web.archive.org. ۲۰۲۳-۰۱-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۲۶.
  4. "OneCoin fraud: Chargesheet says accused amassed Rs 75 crore". The Indian Express (به انگلیسی). 2017-07-10. Retrieved 2024-07-26.
  5. Bartlett, Jamie (2024-07-26). "The £4bn OneCoin scam: how crypto-queen Dr Ruja Ignatova duped ordinary people out of billions — then went missing". www.thetimes.com (به انگلیسی). Retrieved 2024-07-26.