والتر وایت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
والتر وایت
شخصیت بریکینگ بد / بهتره با ساول تماس بگیری
برایان کرانستون در نقش والتر وایت
نخستین حضور
آخرین حضور
پدیدآوروینس گیلیگان
ایفاگربرایان کرانستون
اطلاعاتِ درون‌داستانی
نام کاملوالتر هارتول وایت سینیور
لقب‌ها
  • هایزنبرگ
  • آقای لمبرت
پیشه
وابستگیگری مدر تکنالجیز
آزمایشگاه ملی لس آلاموس
امپراتوری مواد مخدر گاس فرینگ
امپراتوری مواد مخدر خودش
همسراسکایلر وایت
افراد مهمگرچن شوارتز (پیش‌تر)
فرزند
خویشاوندان
خانهالبوکرکی، نیومکزیکو، ایالات متحده
تاریخ تولد۷ سپتامبر ۱۹۵۸
تاریخ مرگ۷ سپتامبر ۲۰۱۰ (۵۲ سال)

والتر وایت (به انگلیسی: Walter White) با لقب هایزنبرگ (به انگلیسی: Heisenberg)، یکی از شخصیت‌های مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد و فیلم سینمایی ال کامینو: فیلم بریکینگ بد است و توسط برایان کرانستون به تصویر کشیده شده‌است. او فارغ‌التحصیل انستیتوی فناوری کالیفرنیا (کالج) است.

والتر وایت با همکاری دوست دختر آن زمانش گرچن و دوست نزدیک او الیوت شوارتز، شرکت گری مارت تکنولوژی را تأسیس کرد. او گری متر را ناگهان ترک کرد و سهام خود را با ۵۰۰۰ دلار فروخت.[۱][۲] خیلی زود پس از آن، این شرکت ثروت بسیاری را کسب کرد که بخش اعظم آن ناشی از تحقیقات او بود. والت پس از آن به آلبوکرکی نقل مکان کرد و در آنجا معلم شیمی دبیرستان شد.

بریکینگ بد از تولد ۵۰ سالگی والت شروع می‌شود؛ هنگامی که او فهمید که به سرطان ریه مرحله‌ای مبتلا شده‌است. پس از این کشف، او برای اطمینان از امنیت مالی خانواده‌اش پس از مرگ، با همکاری دانش آموز سابقش جسی پینکمن (آرون پال) متوسل به ساخت متامفتامین و مواد مخدر شد.[۳]

سازندهٔ سریال وینس گیلیگان هدف خود از خلق والتر وایت را «تبدیل آقای چیپس به اسکارفیس» توصیف کرده‌است و عمداً باعث شد تا این شخصیت در طول سریال کمتر دلسوز باشد. تکامل والت از معلم مدرسه و مرد خانواده به یک مرد باهوش بی‌رحم و قاتل محور اصلی این نمایش است.

والتر وایت فردی زیرک است که دشمنان خود و کسانی که برخلاف خط فکری او هستند را به سادگی از سر راه برمی‌دارد. همچنین برایان کرانستون برای بازی در این نقش موفق به کسب ۴ جایزه امی شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Woodward, Richard B.; York, ContributorArts Critic in New (2011-07-20). "Breaking Bad: Better Television Through Chemistry". HuffPost (به انگلیسی). Retrieved 2020-07-03. {{cite web}}: |نام2= has generic name (help)
  2. «Breaking Bad: "Peekaboo"». TV Club (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۳.
  3. Sepinwall, Alan (January 20, 2008). "Breaking Bad: This guy walks into an oncologist's office..." The Star-Ledger. Archived from the original on 22 July 2011. Retrieved July 22, 2011.