هکتور آسبس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هکتور آسبس
زادهٔ۱۹۲۱
نیویورک
درگذشت (۹۶ سال)[۱]
بوگوتا
ملیتایالات متحده آمریکا
تحصیلاتدانشکده نظامی نیویورک، مؤسسه فناوری ماساچوست
شناخته‌شده برایعکاس
کارهای برجستهعکس، پرتره، فیلم
همسر(ها)مادلین آسبس
وبگاه

هکتور آسبس (انگلیسی: Hector Acebes; 1921 – (۹۶ سال))[۲] عکاس اهل ایالات متحده آمریکا که به خاطر سفرهای خود به آفریقا و آمریکای جنوبی مشهور بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

او در سال ۱۹۲۱ در شهر نیویورک متولد شد و بیشتر دوران کودکی خود را در مادرید (اسپانیا) و بوگوتا (کلمبیا) گذراند.[۳][۴] او اولین سفر طولانی مدت خود را در سیزده سالگی انجام داد و ۴۰۰ مایل از بوگوتا به شهر بارانکیا رفت. او در آکادمی نظامی نیویورک آموزش دید و در جنگ جهانی دوم در جبهه اروپا در ارتش آمریکا خدمت کرد. او مهندسی را در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) خواند و در سال ۱۹۴۷ فارغ‌التحصیل شد. او با مادلین آسبس در بوستون ازدواج کرد و صاحب یک پسر و دو دختر شد. اولین سفر بزرگ عکاسی او به شمال آفریقا در سال ۱۹۴۷ بود.[۵] او در سال ۱۹۴۹ سفر دومی را به غرب آفریقا، به ویژه تیمبوکتو آغاز کرد. بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۳، او چندین سفر به رودخانه اورینوکو در ونزوئلا و سایر بخش‌های آمریکای جنوبی داشت. او در سال ۱۹۵۳ به آخرین و گسترده‌ترین سفر آفریقایی خود رفت و به سراسر این قاره از داکار تا زنگبار مسافرت کرد.[۶] پس از آن، او به عنوان یک فیلمساز صنعتی برای پروژه‌های مهندسی در سراسر آمریکای جنوبی فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد. در سال‌های پایانی زندگی‌اش روی ایجاد آرشیو هکتور آسبس در بوگوتا کار می‌کرد.[۶] هکتور آسبس در سن ۹۶ سالگی در ۲۲ آوریل ۲۰۱۷ در بوگوتا درگذشت.[۶]

مجموعه‌ها[ویرایش]

آثار هکتور آسبس در موزه‌ها و گالری‌های هنری عمومی زیر نگهداری می‌شود:

منابع[ویرایش]

  1. "Hector Acebes Archive " Biography". hector-acebes.com. Retrieved 22 December 2017.
  2. "hector acebes archive " biography".
  3. "Hector Acebes : Portraits in Africa 1948-1953 - 3D virtual exhibition by NOMAD GALLERY BRUSSELS". www.kunstmatrix.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-11-23.
  4. «Héctor Acebes Biography».
  5. «Hector Acebes : portraits in Africa, 1948-1953».
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ all-about-photo.com. "Hector Acebes". All About Photo (به انگلیسی). Retrieved 2023-11-27.