اهوراپیروز خالقی یزدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هخا)

اهوراپیروز خالقی یزدی[۱] با نام اصلی فتح‌الله خالقی یزدی[۲] و معروف به «هخا»[۱] یک شومن ایرانی مقیم آمریکا در تلویزیون ماهواره‌ای رنگارنگ بود[۳][۴] که وعده داده بود که در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۳[۵]با ۵۰ فروند هواپیما[۶] به تهران آمده و نظام جمهوری اسلامی را سرنگون می‌کند[۷] که خلف وعده کرد.[۸] این امر به یک اتفاق کمدی بدل گشت[۹] و صدا و سیما صحنه‌هایی از گفته‌های او را پخش کرد.[۱۰]

واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران[ویرایش]

وزیر اطلاعات ایران او را یک «دیوانه» خواند و از بازگشت او به ایران استقبال کرد.[۱۱] اکبر خوشکوشک نیروی سابق و امنیتی وزارت اطلاعات در کلاب هوس مدعی شده‌است که وی با اهورا پیروز خالقی در ارتباط بوده و مبالغی را به وی پرداخت نموده‌است.

جنجال رادیو تهران[ویرایش]

در سال ۱۳۸۸، رادیو تهران در پرسشی از شنوندگان خود پرسیده بود که «اگر یک روز صبح از خواب بیدار شوید و ببینید هخامنشیان در کشور حاکم شده‌اند چه می‌کنید؟». یکی از شنوندگان در پاسخ گفته بود:

اگر صبح از خواب بیدار شوم و ببینم هخامنشیان برگشته‌اند به «هخا» می‌گویم تو که می‌خواستی بیایی میدان آزادی و جمهوری اسلامی را جمع کنی، حالا بیا!

این امر باعث انتقاد از صدا و سیما شد.[۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ بی‌بی‌سی
  2. رادیو فردا
  3. روزنامه رسالت
  4. آفتاب[پیوند مرده]
  5. http://www.bbc.com/persian/iran/story/2004/09/040927_ss-iranmysticleader.shtml
  6. http://jamejamonline.ir/Online/668867008829202429/هخا-بار-ديگر-در-شبکه-هاي-تلويزيوني-ضدانقلاب-ظهور-کرد
  7. روزنامه همشهری
  8. «Hadeseh (Persian) news and views: اهورا پیروز خالقی یزدی به تهران باز نخواهد گشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژانویه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۷.
  9. گویا
  10. گویا
  11. بی‌بی‌سی
  12. فردانیوز

پیوند به بیرون[ویرایش]