هاروتیون میناسیان (نقاش)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هاروتیون میناسیان
زادهٔ۹ دسامبر ۱۹۱۰
۱۲۸۹ خورشیذی
رشت، ایران
درگذشت۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۰۲ (۹۱ سال)
۱۳۸۱ خورشیدی
تهران، ایران
ملیتارمنی‌های ایران
شناخته‌شده براینقاشی

هاروتیون آرتوش میناسیان (ارمنی: Հարություն Մինասյան زادهٔ ۹ دسامبر ۱۹۱۰ - درگذشته ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۰۲) بازیگر، نقاش و թատերական քննադատ اهل ارمنی‌های ایران بود.

زندگی[ویرایش]

هاروتیون میناسیان در سال ۱۲۸۹ (۱۹۱۰) در رشت متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و تحصیلات متوسطه را در تبریز به پایان رسانید. آرتوش میناسیان پسر خاچاطور میناسیان معروف بود کسی که هم رکاب یپرم خان در دوران مشروطه گیلان بود. وی از کودکی به نقاشی پرداخت و در رشته‌های مختلف رنگ و روغن با پشتکار خود بخت آزمایی نمود. او اگر چه در ایران به نقاش دریاها معروف است اما تکنیک کاردک او در مناظر زادگاهش گیلان برای کسانی که با تکنیک مدرن آشنایی دارند جلوه ای تازه تری دارد. خانه‌های گیلان، مناظر کوه، دشت و دریا از جمله مناظری است که اوقات نقاشی میناسیان را پر کرده‌است. عیسی مصلوب وی جزو کارهای خوب میناسیان محسوب می‌شود و تابلوی بوسهٔ یهودا در سال ۱۳۳۳ ۱۹۵۴ در پاریس در مجموعهٔ هنری جهان به چاپ رسید و قابل نوجه ناقدان قرار گرفت.

او از سال‌های ۱۳۳۰–۱۳۱۹ ۵۱–۱۹۴۰ در تهران نمایشگاه‌های انفرادی متعددی برپا کرد و شاگردانی در کارگاه خصوصی خود پذیرفت و در سال‌های ۱۳۳۵–۱۳۳۲ ۱۹۵۶–۱۹۵۳ در خاورمیانه اروپا و آمریکا نمایشگاه‌های انفرادی برپا کرده‌است. در سال ۱۳۳۷ ۱۹۵۸ نیز نمایشگاهی بین‌المللی ونیز شرکت نمود و در سال‌های ۱۳۴۱۴–۱۳۳۷ ۱۹۶۲–۱۹۵۸ در بینال‌های تهران نقش فعالی داشته‌است و در سال ۱۳۴۳ ۱۹۶۴ به مناسبت چهارصدمین سال تولد شکسپیر نمایشگاهی نیز در تهران برپا نمود که وی نیز در آن شرکت کرد و مورد توجه عموم قرار گرفت.

هاروتیون میناسیان با وجودی که با تابلوهای دریایی خود معروف شده‌است کارهای مدرن او از مناظر مختلف که با تکنیک مدرن کار شده و همچنین کارهای آبستره فیگوراتیو او نیز دارای ارزش والاتری است. آخرین نمایشگاه وی در سال ۱۳۸۰ ۲۰۰۱ در موزه هنرهای معاصر ایران در تهران در کنار دیگر نقاشان معصار ارمنی بوده‌است.

هاروتیون میناسیان در سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲) در شهر تهران دارفانی را وداع گفت.

منابع[ویرایش]

  • لازاریان، ژانت د (۱۳۸۲). دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. صص. ۳۵۹. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.
  • هویان، آندرانیک (۱۳۸۸). «نقاشان ارمنی ایران». هنرمندان ارمنی ایران. تهران. ص. ۲۸-۳۰. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۲۳۲-۰۳۳-۲.
  • «چهره‌های معرفی شده در نمایشگاه هنرمندان ارمنی ایران». فصلنامه فرهنگی پیمان.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «[۱]». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای ارمنی .
  • Հարություն Մինասյան at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Navasargian, Alice (1997). Iran - Armenia: Golden Bridges: 20th Century Iranian-Armenian Painters. Glendale: AAA Publishing House. p. 76-77. ISBN 978-0-9697620-0-3.
  • "Iranian Armenian Artist Minasian Passes Away".