نونوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نونوس
نام اصلی
Νόννος ὁ Πανοπολίτης
زادهاخمیم (پانوپولیس)، مصر
پیشهشاعر حماسی
زبان(ها)هومریک
کار(های) برجستهدیونیسیکا
سال‌های فعالیتقرن ۵ میلادی

نونوس پانوپلیسی (زبان یونانی: Νόννος ὁ Πανοπολίτης؛ به انگلیسی: Nonnus of Panopolis) برجسته‌ترین شاعر حماسی یونانی عصر امپراتوری روم بود.[۱] او اهل پانوپولیس (اخمیم) در ثباید مصر بود و احتمالاً در قرن پنجم میلادی می‌زیسته‌است. او به‌عنوان سراینده دیونیسیاکا، داستان حماسی خدای دیونیسوس و متابول، تفسیر انجیل یوحنا، شناخته می‌شود. حماسه دیونیسیاکا زندگی دیونیسوس، لشکرکشی او به هند و بازگشت پیروزمندانه‌اش را توصیف می‌کند. این کتاب به زبان یونانی هومری و با هگزامتر داکتیلیک نوشته شده‌است و از ۴۸ کتاب در ۲۰۴۲۶ سطر تشکیل شده‌است.

دیونیسیاکا[ویرایش]

موزاییک دیونیسوس از انطاکیه

اثر اصلی نونوس حماسه ۴۸ کتابی دیونیسیاکا است که طولانی‌ترین شعر باقی‌مانده از اروپای دوران باستان است.[۲] این اثر دارای ۲۰۴۲۶ سطر است که به هگزامتر داکتیلیک و هومریک سروده شده‌است، که موضوع اصلی آن زندگی دیونیسوس، لشکرکشی او به هند و بازگشت پیروزمندانه اوست. قدمت این شعر به قرن پنجم می‌رسد. در ابتدا از کیفیت ادبی ضعیفی برخوردار است، اما انبوهی از نوشته‌های اخیر (به‌ویژه در نسخه و تفسیر شعر در ۱۸ جلد آخر) نشان‌دهنده مهارت ادبی کاملی است، حتی با وجود زیاده‌روی باروک در آن که ظاهراً یک امر اکتسابی بوده. توجه به شعر او از سوی یک خواننده مدرن این‌گونه جلب می‌شود که: او با نوشتن در قالب هگزامتر نسبت بیشتری از داکتیل‌ها و حذف کمتری نسبت به شاعران پیشین استفاده می‌کند. به‌علاوه استفاده ظریف از ردیف و قافیه به شعر او حالت موسیقایی منحصربه‌فردی می‌بخشد. اشتباهی که باید تصحیح شود این است که گمان می‌کنند او باید هنگام نوشتن شعر پاگان بوده باشد: اما پرداختن به اسطوره برای داستان‌سرایی از دوره هلنیستی رایج بوده‌است و نونوس آیین پاگان را که جوهره بت‌پرستی اصیل بود نادیده می‌گیرد.

تفسیر انجیل یوحنا[ویرایش]

تفسیر انجیل یوحنا نیز از آثار باقی‌مانده نونوس است. زمان نگارش آن محل بحث است: به نظر می‌رسد تحلیل‌های متنی نشان می‌دهد که پیش از دیونیسیاکا بوده‌است، درحالی‌که برخی از محققان بعید می‌دانند که یک مسیحی مسلمان‌شده این همه کار را به مضامین پاگانی دیونوسیاکا اختصاص داده باشد.[۳][۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Nonnus | Greek poet". Encyclopedia Britannica (به انگلیسی). Retrieved 2021-10-06. Nonnus, (flourished 5th century CE, b. Panopolis, Egypt), the most notable Greek epic poet of the Roman period.
  2. Hopkinson, N. Studies in the Dionysiaca of Nonnus (Cambridge, 1994) pp.1–4.
  3. Vian, Francis. '"Mârtus" chez Nonnos de Panopolis. Étude de sémantique et de chronologie.' REG 110, 1997, 143-60. Reprinted in: L'Épopée posthomérique. Recueil d'études. Ed. Domenico Accorinti. Alessandria: Edizioni dell'Orso, 2005 (Hellenica 17), 565-84
  4. Cameron (2016).

منابع[ویرایش]

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

  • آکورینتی، دومنیکو ویرایش ۲۰۱۶. همراه بریل به نونه پانوپولیس. لیدن، هلند، و بوستون: بریل.
  • گیز، کامیل. ۲۰۱۸. مطالعه راوی در Nonnus of Panopolis' Dionysiaca. داستان‌سرایی در حماسه باستانی متأخر. لیدن، هلند، و بوستون: بریل.
  • هالیس، آدریان اس. ۱۹۹۴. «نونس و شعر هلنیستی». در مطالعات در دیونیسیاکای نونوس. ویرایش‌شده توسط نیل هاپکینسون، ۴۳–۶۲. کمبریج، انگلستان: انجمن فیلولوژیک کمبریج.
  • ماتزنر، سباستین. ۲۰۰۸. «مسیحی کردن حماسه - حماسه‌سازی مسیحیت. نونوس. پارافراسی و هلیاند قدیم ساکسون در یک دیدگاه تطبیقی: مطالعه‌ای در شعر فرهنگ‌پذیری.» میلنیوم، ۵: ۱۱۱–۱۴۵.
  • میگوئلز کاورو، لورا. ۲۰۰۸. اشعار در زمینه: شعر در ثباید مصر ۲۰۰–۶۰۰ پس از میلاد. برلین: De Gruyter.
  • شوروک، رابرت. ۲۰۰۵. «نونوس» در همنشینی با حماسه باستانی. ویرایش‌شده توسط جان مایلز فاولی، ۳۷۴–۳۸۵. آکسفورد: بلک‌ول.
  • شوروک، رابرت. ۲۰۰۱. چالش حماسه. نامزدی کنایه‌ای در دیونیسیاکای نونوس. لیدن: بریل.
  • اسپانوداکیس، کنستانتینوس. ۲۰۰۷. «ایکاریوس عیسی مسیح؟ مصائب دیونیسیاکی و روایت کتاب مقدس در اپیزود ایکاریوس نونوس (دیون. ۴۷، ۱-۲۶۴).» Wiener Studien ۱۲۰:۳۵–۹۲.
  • اسپانوداکیس، کنستانتینوس، ویرایش. ۲۰۱۴. نونوس پانوپلیسی در زمینه: شعر و محیط فرهنگی در اواخر باستان با بخشی در نونوس و جهان مدرن. برلین و بوستون: De Gruyter.
  • ویان، فرانسیس. ۲۰۰۵. حماسه پساهومریک: مجموعه مطالعات. ویرایش‌شده توسط دومنیکو آکورینتی. الساندریا، ایتالیا: Edizioni dell'Orso.
  • ون اپستال، امیلی. ۲۰۱۴. «گل طلایی جوانی: استعاره‌های باروک در نونوس و مارینو.» Classical Receptions Journal ۶:۴۴۶–۴۷۰.
  • ویتبی، مری. ۲۰۰۷. «انجیل یونانی‌سازی‌شده: نقل قول نونوس از انجیل یوحنای مقدس و سنتوس هومری «اودوکیا». در متون و فرهنگ در اواخر باستان: وراثت، اختیار و تغییر. ویرایش‌شده توسط جی‌اچ‌دی، اسکورفیلد، ۱۹۵–۲۳۱. سوانسی، انگلستان: مطبوعات کلاسیک ولز.

پیوند به بیرون[ویرایش]