نبرد ژوگلا

مختصات: ۵۶°۵۸′۱۰″ شمالی ۲۴°۱۹′۲۴″ شرقی / ۵۶٫۹۶۹۴۴°شمالی ۲۴٫۳۲۳۳۳°شرقی / 56.96944; 24.32333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Battle of Jugla
بخشی از جبهه شرقی از جنگ جهانی اول

سربازان پیاده روسی در نزدیکی ریگا که با سلاح‌های شیمیایی کشته شدند، سپتامبر ۱۹۱۷
تاریخ۱–۵ سپتامبر ۱۹۱۷
موقعیت
سواحل رودخانه مازا ژوگلا، نزدیک ریگا و ایکشکیل.
۵۶°۵۸′۱۰″ شمالی ۲۴°۱۹′۲۴″ شرقی / ۵۶٫۹۶۹۴۴°شمالی ۲۴٫۳۲۳۳۳°شرقی / 56.96944; 24.32333
نتایج

پیروزی آلمان

طرف‌های درگیر
امپراتوری آلمان امپراتوری آلمان روسیه جمهوری روسیه
فرماندهان و رهبران
امپراتوری آلمان Oskar von Hutier روسیه Dmitri Parsky
واحدهای درگیر
امپراتوری آلمان 8th Army امپراتوری روسیه 12th Army
قوا
۶۰٬۰۰۰ ۱۹۲٬۰۰۰
(شامل ۱۸٬۵۰۰ Latvian Riflemen)
تلفات و خسارات
۴٬۰۰۰–۵٬۰۰۰

۲۵٬۰۰۰

  • ۱۰٬۰۰۰ کشته و زخمی
  • ۱۵٬۰۰۰ اسیر و گمشده

نبرد ژوگلا (انگلیسی: Battle of Jugla) نبرد دفاعی ارتش دوازدهم جمهوری روسیه در جنگ جهانی اول از ۱ تا ۵ سپتامبر ۱۹۱۷ بود. این نبرد بخشی از تهاجم آلمان به نام نبرد ریگا یا Schlacht um Riga بود. هدف اصلی ارتش دوازدهم روسیه این بود که از حمله ارتش هشتم آلمان از طرف رود دائوگاوا و محاصره نیروهای روسی در ریگا جلوگیری کند.

نبرد در سواحل رودخانه مازا ژوگلا رخ داد. یکی از واحدهای اصلی درگیر، تیپ ۶۰۰۰ تفنگداران لتونیایی از تفنگ دوم لتونی به فرماندهی انسیس لیلگالویس بود.

زمینه[ویرایش]

ژنرال‌های آلمانی در دسامبر ۱۹۱۶ شروع به آماده شدن برای نبرد کردند. تصمیم گرفته شد که رودخانه دائوگاوا در ایکشکیل را تصرف کنند و به سرعت به سمت شمال و شمال غرب پیشروی کنند. این حمله دو هدف اصلی داشت: تسلیم ارتش دوازدهم روسیه و تصرف ریگا. این امر همچنین مزایای صاف کردن خط مقدم آلمان را فراهم می‌کند، که به تعدادی از لشکرهای آلمانی اجازه می‌داد تا آزاد شده و به فرانسه اعزام شوند، جایی که در نهایت سرنوشت جنگ مشخص می‌شد.

نتیجه[ویرایش]

نبرد ژوگلا تلفات سنگینی به واحدهای تفنگداران لتونیایی وارد کرد. هنگ‌های ۵ زمگاله و ششم توکومز بیش از نیمی از نظم نبرد خود را از دست دادند. هنگ‌های هفتم باوسکاس و هشتم والمیرا نیز متحمل تلفات سنگین شدند. اشغال ریگا توسط آلمانی ها در ۳ سپتامبر ۱۹۱۷ انجام شد. با این حال، یک هدف مهم محقق شده بود، زیرا ارتش دوازدهم روسیه موفق شده بود دست نخورده از ریگا عقب‌نشینی کند و با خیال راحت به ویدزمه عقب‌نشینی کند.

منابع[ویرایش]