نبرد باستون

مختصات: ۵۰°۰۰′۰۰″شمالی ۵°۴۳′۱۷″شرقی / ۵۰٫۰°شمالی ۵٫۷۲۱۴°شرقی / 50.0; 5.7214
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نبرد باستون یک درگیری نظامی بین نیروهای آمریکایی و آلمانی در شهر باستون در بلژیک بود، و بخشی از نبرد آردن بود. هدف حمله آلمان بندر آنتورپ بود. برای رسیدن به آنجا قبل از اینکه متفقین نیروهای هوایی خود را جمع کنند و نیروها را تقویت کنند، تانک‌های آلمانی مجبور شدند جاده‌های شرق بلژیک را تصرف کنند؛ از آنجایی که هر هفت جاده اصلی در ارتفاعات آردن که درختان انبوهی داشتند و به باستون، فقط چند مایل دورتر از از همسایه لوکزامبورگ به هم نزدیک می‌شدند، کنترل آن چهارراه برای حمله آلمان حیاتی بود.

نبرد باستون
بخشی از نبرد آردن (جنگ جهانی دوم)

لشکر ۱۰۱ هوابرد درحال تماشای سی-۴۷ که برای آنها آذوقه می‌ریزد، ۲۶ دسامبر ۱۹۴۴
تاریخ۲۰ تا ۲۶ دسامبر ۱۹۴۴
موقعیت۵۰°۰۰′۰۰″شمالی ۵°۴۳′۱۷″شرقی / ۵۰٫۰°شمالی ۵٫۷۲۱۴°شرقی / 50.0; 5.7214
نتایج پیروزی آمریکا
طرف‌های درگیر
 ایالات متحده آمریکا  آلمان
فرماندهان و رهبران
واحدهای درگیر
بخش‌هایی از:
قوا
  • ۱۰۱: ۱۱٬۰۰۰ اعزام شده + ۸۰۰ افسر
  • باقی‌مانده: ۱۱٬۰۰۰+
  • در کل: ۲۲٬۸۰۰ نفر
نامعلوم
تلفات و خسارات
۳٬۰۰۰+ مرگ در کل (۲٬۰۰۰ نفر در ۱۰۱[۲] نامعلوم
نبرد باستون در بلژیک واقع شده
نبرد باستون
موقعیت در بلژیک

حمله آلمان در ۱۶ دسامبر آغاز شد. اگرچه تعداد هنگ‌های لشکر ۲۸ پیاده (ایالات متحده آمریکا) پیشروی آلمان به سمت باستون را به تأخیر انداخت ولی به واحدهای آمریکایی مانند لشکر ۱۰۱ هوابرد اجازه داد قبل از محاصره شهر توسط نیروهای آلمانی و منزوی کردن آن در ۲۰ دسامبر به باستون برسند. تا ۲۳ دسامبر، آب و هوا مانع تلاش‌های هوایی متفقین برای تأمین مجدد باستون و انجام ماموریت‌های حمله زمینی علیه نیروهای آلمان شد. محاصره در ۲۶ دسامبر، زمانی که نوک نیزه‌ای از لشکر ۴ زرهی و سایر عناصر ارتش سوم زرهی جرج پتن راهرویی را به باستون گشودند، برداشته شد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Bando p. 188
  2. Avery, Derek; Lloyd, Mark (1989). History of the United States fighting forces. Chevprime. p. 103. ISBN 978-1-85361-107-0.