ناحیه ژرف‌دریایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ناحیه باتیال)
لایه‌های لجه

ناحیه ژرف‌دریایی[۱] منطقه باتایال یا باتیپلاژیک - از یونانی βαθύς، عمیق - (همچنین به عنوان منطقه نیمه شب شناخته می‌شود) بخشی از ناحیه لجه است که از عمق ۱٬۰۰۰ تا ۴٬۰۰۰ متر (۳٬۳۰۰ تا ۱۳٬۱۰۰ فوت) زیر سطح آب‌های آزاد امتداد دارد.[۲][۳] بین مزوپلاژیک در بالایش و ناحیه مغاکی در زیرش قرار دارد. میانگین دما در حدود ۴ درجه سلسیوس (۳۹ درجه فارنهایت) اگرچه از نظر حجم از منطقه فوتوئیک بزرگتر است، منطقه باتیال تراکم کمتری از نظر موجودات زنده دارد. نور خورشید به این منطقه نمی‌رسد، به این معنی که تولید اولیه تقریباً وجود ندارد. گیاه شناخته شده‌ای در این منطقه به دلیل کمبود نور خورشید مورد نیاز برای فتوسنتز وجود ندارد. به دلیل این ویژگی، به این منطقه نیمه شب (همچنین گرگ و میش یا تاریک) گفته می‌شود.

جانوران[ویرایش]

به دلیل کمبود نور، بعضی از گونه‌ها چشم ندارند. موجوات این منطقه که چشم دارند شامل ماهی‌های خون‌آشام و کوسه یخی است. بسیاری از اشکال‌های نکتون در منطقه باتیال مانند ماهی مرکب، نهنگ‌های بزرگ و اختاپوس‌ها زندگی می‌کنند. در باتیال، برخی از بزرگترین نهنگ‌های جهان تغذیه می‌کنند. اسفنج‌ها، براکیوپودها، ستاره‌های دریایی و اکینوئیدها نیز در منطقه باتیال رایج هستند. حیوانات در منطقه باتیال توسط شکارچیانی که قادر به دیدن آنها هستند، تهدید نمی‌شوند، بنابراین ماهیچه‌های قدرتمندی ندارند. این منطقه برای زندگی در ماهی دشوار است زیرا پیدا کردن مواد مغذی سخت است. این موجودات بسیار کارآمد هستند و بسیاری از آنها سرعت سوخت و ساز بدن را برای صرفه جویی در مصرف انرژی کاهش می‌دهند. ماهی‌ها با عضلات ضعیف، پوست نرم و بدن لاغر مشخص می‌شوند. سازگاری برخی از ماهی‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند شامل چشمان کوچک و پوستی شفاف است.

منابع[ویرایش]

  1. فرهنگ جامع علوم زمین. فرهنگ معاصر. ۱۳۹۱. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۱۰۵-۰۴۰-۴.
  2. "Bathypelagic zone". Layers of the ocean. National Weather Service. Archived from the original on 7 February 2017. Retrieved 28 June 2017.
  3. Morelle, Rebecca (7 October 2008). "Deepest ever' living fish filmed". BBC News. Retrieved 5 June 2017.