میرزا عبدالوهاب شریعت بهبهانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

میرزا عبدالوهاب شریعت بهبهانی یک روحانی عالم دین بوده هست. که مذهب این عالم دین، شیعه دوازده امامی بود بعد از پایان تحصیلات دینی اش در نجف و قم به سوی بندر دیلم هجرت می‌کند که در آنجا به ترویج دین اشتغال می‌کند.

وی پس از سال‌ها خدمت علمی و دینی در لباس روحانیت در فروردین ۱۳۶۵ در همدان درگذشت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

عبدالوهاب فرزند بزرگ محمدحسین بن سلیمان بن عبدالعلی سلیمانی بهبهانی (از مجتهدان شیعه و از شاگردان شیخ مرتضی انصاری)، که او و پدرش سال‌های متمادی در بندر دیلم به ترویج دین اشتغال داشتند.[۱] میرزا عبدالوهاب شریعت بهبهانی در بین الطلوعین ۹ مرداد ۱۲۸۸ در بهبهان واقع در جنوب ایران به دنیا شد. مادر وی سیده گلاب فرزند سید حسین از اهالی بهبهان خوزستان بود.

تحصیلات[ویرایش]

وی که دارای هوش سرشار و پشتکار خارق‌العاده برای تحصیل علوم دینی بود تلمذ از محضر اساتید در حوزه‌های قم و نجف را در پیش گرفت و اردیبهشت ۱۳۰۵ هجری شمسی در حالی که ۱۷ سال سن داشت به نجف عزیمت نمود و توانست به عنوان مجتهدی مبرز از علمای بزرگ اجازه داشته باشد.

اساتید[ویرایش]

میرزا عبدوالوهاب محضر اساتید بزرگ بسیاری را درک کرد و از جمله باید وی را در زمره شاگردان خاص شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) و همچنین سید حسین طباطبایی بروجردی یاد کرد.

هجرت به بندر دیلم[ویرایش]

شریعت بهبهانی که به اتفاق خانواده در نجف به تحصیل و تدریس اشتغال داشت حسب درخواست معتمدین و اهالی بندر دیلم و لیراوی عازم این دیار در جنوب ایران شد و سالیان متمادی ملجا مردم این سامان بود.

درگذشت[ویرایش]

وی پس از سال‌ها خدمت علمی-دینی در لباس روحانی در فروردین ۱۳۶۵ در همدان درگذشت و در آرامگاه ابوحسین قم بخاک سپرده شد.[نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]