مهرزاد بروجردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهرزاد بروجردی
رييس دانشکده هنر، علوم و آموزش، دانشگاه علم و فناوری میزوری
رئیس مدرسه امور بین‌الملل ویرجینیا تک
اطلاعات شخصی
زادهآغاجاری، ایران
تحصیلاتدکتری علوم سیاسی
وبگاه

مهرزاد بروجردی (متولد سال ۱۳۴۱) تحلیلگر سیاسی، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی است. او در حال حاضر نایب رئیس دانشگاه علم و فناوری میزوری و رئیس کالج هنرها، علوم و آموزش این دانشگاه است.[۱] او پیشتر رئیس مدرسه امور بین‌الملل ویرجینیا تک و استاد دانشگاه سیراکیوز بوده‌است.[۲]

زندگی[ویرایش]

مهرزاد بروجردی به سال ۱۳۴۱ در شهر آغاجاری به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی را در خوزستان گذرانید. چند ماهی پیش از انقلاب ۵۷ برای ادامه تحصیلات دبیرستانی به آمریکا سفر کرد. دوره کارشناسی علوم سیاسی و جامعه‌شناسی را تا سال ۱۳۶۲ در دانشگاه بوستون (Boston University) پی گرفت و به سال ۱۳۶۴ دوره کارشناسی ارشد علوم سیاسی را در دانشگاه نورت‌ایسترن(Northeastern University) به پایان برد. در ۱۳۶۹ مدرک دکترای روابط بین‌الملل را از دانشگاه آمریکایی (American University) در شهر واشینگتن دریافت کرد و سپس دو سال دوره‌های فوق دکترا را در دانشگاه‌های هاروارد (Harvard University) و تگزاس (University of Texas at Austin) سپری نمود. وی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۸ استاد علوم سیاسی دانشگاه سیراکیوز (Syracuse University) بود و بعد از آن رئیس دانشکده روابط همگانی و بین‌الملل دانشگاه ویرجینیا تک (Virginia Tech) شد. او هم اکنون رييس دانشکده هنر، علوم و آموزش، دانشگاه علم و فناوری میزوری می باشد.

از مهرزاد بروجردی کتاب‌های زیر به چاپ رسیده‌اند:

  • روشنفکران ایرانی و غرب (فرزان روز – چاپ نخست ۱۳۷۷)
  • تراشیدم، پرستیدم، شکستم (نگاه معاصر – چاپ نخست ۱۳۸۹)
  • آینه ای برای امیر مسلمان: اسلام و اندیشهٔ حکومت‌گری (دانشگاه سیراکیوز – ۲۰۱۳ – به زبان انگلیسی)
  • صاحب منصبان سیاسی در ایران پس از انقلاب (دانشگاه سیراکیوز – ۲۰۱۸ – به زبان انگلیسی)

بیش از ۵۰ مقاله نیز از دکتر بروجردی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در جریده‌های ایرانی و انگلیسی انتشار یافته‌است.

مهرزاد بروجردی رئیس پیشین انجمن بین‌المللی ایرانشناسی (Society for Iranian Studies)، قدیمی‌ترین گروه پژوهش‌های ایرانشناسی در مغرب زمین است. او یکی از دو مؤسس پورتال داده‌های ایران (https://irandataportal.syr.edu/) است و همچنین بنیانگذار و مدیر مرکز پژوهش‌های خاورمیانه در دانشگاه سیراکیوز از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۳ بود. دکتر بروجردی به مدت ۱۸ سال نیز سرویراستار رشته کتاب‌های تاریخ سیاسی و روشنفکری خاورمیانه انتشارات دانشگاه سیراکیوز بود و در این مدت توفیق انتشار بیش از ۳۰ کتاب در این رشتهٔ پژوهشی را به دست آورد.

نقطه نظرات او به عنوان یک تحلیلگر سیاسی در بسیاری از مهم‌ترین مطبوعات ایرانی و خارجی از جمله نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز، واشینگتن پست، وال استریت ژورنال، گاردین، اکونومیست، الجزیره، آسوشیتدپرس، رویترز و اشپیگل به چاپ رسیده‌است.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اكتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۵ اكتبر ۲۰۲۲. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. "Mehrzad Boroujerdi". spia.vt.edu (به انگلیسی). Archived from the original on 8 September 2021. Retrieved 2021-09-08.
  3. «روشنفکران ایرانی و غرب». farzanpublishers.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۰۳.
  4. results, search (1996-11-01). Iranian Intellectuals and the West: The Tormented Triumph of Nativism (به انگلیسی). Syracuse, NY: Syracuse University Press.
  5. «Mirror for the Muslim Prince – Syracuse University Press» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۸.
  6. «Postrevolutionary Iran – Syracuse University Press» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۸.