ملتفت

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ملتفت
اطلاعات پس‌زمینه
ژانر
سال‌های فعالیت۱۳۸۹-اکنون
ناشر(ان)ملتفت
اعضا
اعضای پیشین
آلبوم پرآوازه
وبگاه

ملتفت نام یک گروه هنری فعال در حوضه موسیقی رپ و هیپ‌هاپ در ایران می‌باشد.[۱][۲][۳][۴] گروه ملتفت در سال ۱۳۸۹ توسط سروش لشکری و مهدیار آقاجانی و اشکان فدایی و ریویل و علی قاف تأسیس شد. در سال‌های بعد شاپور نیز به این گروه اضافه شد.[۵] در طول سال‌های بعد هیچ‌کس و ریویل از این گروه جدا شدند.[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶]

فعالیت‌ها

فعالیت‌های این گروه موسیقی در سال‌های اخیر عموماً سیاسی می‌باشد.[۱۷][۱۲][۱][۱۸][۱۹][۹][۲۰][۱۶][۲۱] در سال‌های گذشته گروه ملتفت دارای اعضای متعددی در ایران و خارج از ایران بوده‌است.[۷]

تحلیل لیبل گروه ملتفت که در آن می‌توانید، اعداد ۰۲۱ که به پیش‌شماره تهران و ۸۰ که به دهه شروع فعالیت این گروه اشاره دارند را ببینید.

گروه ملتفت درگیرهای طولانی مدتی با گروه‌ها و رپرهای مختلف دارد.[۲۲] درگیری گروه ملتفت با گروه زدبازی و حصین چندین سال است که ادامه داشته و دیس ترک‌های زیادی بین این دو رد بدل شده‌است.[۲۳][۲۴]

پیوند به بیرون

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «BBC - Music - Review of Various Artists - No-One Knows About Persian Cats – OST». web.archive.org. ۲۰۲۰-۰۹-۳۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  2. BBC. «وبلاگ روز هفتم». www.bbc.co.uk. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۲.
  3. Giovanni, Janine di (2016-08-16). "Exiled Iranian Rappers Are Chessboxin' With Tehran". Newsweek (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-03.
  4. "The songs that defied the Iranian government". www.bbc.com (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-06.
  5. «آهنگ «مرگ بر کل نظام» - شاپور، رپر محبوب این روز‌های ایران». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۳-۰۴-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۹.
  6. «جدایی هیچکس از ملتفت». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۳-۰۹-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۹.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «خبرگزاری فارس - حساب توئیتری «سروش هیچ‌کس» زیر ذره‌بین/ به نام مردم به کام منافقین!». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۰۵-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  8. «ملتفت • جنگل آسفالت». web.archive.org. ۲۰۱۳-۱۲-۲۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ «The Quietus | News | INTERVIEW: Mahdyar». The Quietus (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  10. «رسوایی سروش لشکری از اعضای گروه رپی ملتفت که به مجاهدین پیوست». www.irna.ir. ۲۰۲۳-۱۲-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  11. ««هیچ‌کس» اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق را تکذیب کرد». www.radiofarda.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ «پیام «هیچ‌کس»: ما ادامه داریم». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۳-۰۹-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  13. گفت، مهدی (۲۰۲۳-۰۴-۱۷). «ماجرای «هیچ‌کس» و «سازمان مجاهدین خلق» چیست؟ | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  14. «خبرگزاری فارس | هیچ‌کس از «گروه رپ ملتفت» ارتباط او با سازمان منافقین خلق است از نقش آزاده اکبری، همسر هیچ‌کس، به عنوان عامل ارتباط با گروهک تروریستی مجاهدین خلق خبر داد». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  15. «خبرگزاری فارس - رَپری که لیدر شد؛ تحلیل مضمون ترانه‌های هیچ‌کس». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۰۵-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ «BBCPersian.com». www.bbc.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  17. ««حیدر حیدر هیدر هیدرد هی درد»؛ از عزاداری‌های حکومتی تا سرکوب خونبار اعتراضات (مهدیار آقاجانی)». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۱.
  18. "Mojaz by Hichkas". Genius (به انگلیسی). Retrieved 2023-12-31.
  19. «آقای هیچ‌کس؛ هر چی که شما می‌خونی باعث تحریکه». web.archive.org. ۲۰۲۱-۰۳-۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  20. Shibata، Mari (۲۰۱۴-۰۹-۰۸). «The godfather of Iranian hip-hop wants grassroots change». Index on Censorship (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  21. «'دستاشو مشت کرده'؛ کلام تلخ 'هیچ‌کس'». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۱.
  22. «بتل رپ با بیف «پوری» و «ملتفت»». روزنامه هفت صبح. ۲۰۲۴-۰۱-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۶.
  23. «اهنگ دیگه تابلو شده فدایی و ادامه درگیری رپرهای قدیمی». شایانیوز ‖ Shayanews - سایت خبری شایانیوز. ۲۰۲۴-۰۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۱.
  24. «اوج‌گیری جنجالی دیس و بیف و درگیری در رپ فارسی». شایانیوز ‖ Shayanews - سایت خبری شایانیوز. ۲۰۲۴-۰۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۱.