پرش به محتوا

مغازه بسته

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مغازه بسته قبل از ورود (یا به سادگی مغازه بسته) شکلی از توافقنامه امنیتی اتحادیه است که بر اساس آن کارفرما موافقت می‌کند که فقط اعضای اتحادیه را استخدام کند و کارمندان باید همیشه عضو اتحادیه باقی بمانند تا در کار باقی بمانند. این با یک فروشگاه بسته پس از ورود متفاوت است، که توافقی است که همه کارکنان را ملزم می‌کند در صورتی که قبلاً عضو نشده‌اند به اتحادیه بپیوندند.[۱] در یک فروشگاه اتحادیه، اتحادیه باید هر فردی را که کارفرما استخدام می‌کند، به عنوان عضویت بپذیرد.[۲] در مقایسه، یک فروشگاه باز نیازی به عضویت در اتحادیه کارکنان بالقوه و فعلی ندارد.

میثاق‌های سازمان بین‌المللی کار به قانونی بودن مفاد مغازه‌های بسته نمی‌پردازد و این موضوع را به هر ملتی واگذار می‌کند.[۳] وضعیت حقوقی قراردادهای فروشگاه بسته از کشوری به کشور دیگر به‌طور گسترده‌ای متفاوت است، از ممنوعیت توافق، مقررات گسترده توافق و عدم ذکر آن.

وضعیت حقوقی[ویرایش]

شورای اروپا[ویرایش]

دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد که ماده ۱۱ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر «حق منفی انجمن یا به عبارت دیگر حق عدم اجبار به عضویت در یک انجمن» را در پرونده سورنسن و راسموسن در مقابل.

انگلستان[ویرایش]

دان و جنارد ۱۱۱ مورد اخراج در بریتانیا را در مورد معرفی یک فروشگاه بسته یافتند که شامل ۳۲۵ نفر بود:[۴] و آنها اظهار داشتند، "در حالی که طرفداران فروشگاه بسته ممکن است استدلال کنند که حداقل برآورد شده ۳۲۵ اخراج، عدد نسبتا کمی است. در مقایسه با کل جمعیت تحت پوشش مغازه‌های بسته، منتقدان این رقم را قابل توجه می‌دانند و استدلال می‌کنند که یک اخراج، یکی بیش از حد است».[۴] اتر این است که با محروم کردن افراد از عضویت در اتحادیه، افراد را از مشاغل محروم کنیم."[۴]

همه اشکال مغازه‌های بسته در بریتانیا پس از معرفی قانون استخدام ۱۹۹۰ غیرقانونی هستند. آنها بر اساس بخش ۱۳۷ قانون اتحادیه کارگری و روابط کار (تجمیع) ۱۹۹۲ (حدود ۵۲) محدودتر شدند.[۵]

حزب کارگر که در آن زمان در اپوزیسیون بود، تا دسامبر ۱۹۸۹ از مغازه‌های بسته حمایت کرد، زمانی که این سیاست را مطابق با قوانین اروپایی کنار گذاشت.[۶][۷] انصاف یکی از آخرین اتحادیه‌های کارگری در بریتانیا بود که تا سال ۱۹۹۰ یک مغازه بسته قبل از ورود ارائه کرد.[۸]

پرونده معروف قانون شکنجه انگلیسی روکس وی بارنارد مربوط به یک قرارداد مغازه بست.[۹]

ایالات متحده[ویرایش]

قانون تافت-هارتلی در سال ۱۹۴۷ مغازه بسته شده را در ایالات متحده غیرقانونی اعلام کرد. ایالت‌هایی که قوانین حق کار دارند فراتر می‌روند[۱۰] و به کارفرمایان اجازه نمی‌دهند که کارمندان را ملزم به پرداخت نوعی از حقوق اتحادیه، به نام حق کارگزاری کنند.

کارفرما ممکن است به‌طور قانونی با اتحادیه موافقت نکند که فقط اعضای اتحادیه را استخدام کند، اما ممکن است موافقت کند که کارکنان را ملزم به عضویت در اتحادیه یا پرداخت معادل حقوق اتحادیه در مدت معینی پس از شروع به کار کند. به همین ترتیب، اتحادیه می‌تواند از کارفرمایی که قبل از سال ۱۹۴۹ با یک قرارداد بسته مغازه موافقت کرده بود، بخواهد کارمندی را که به هر دلیلی از اتحادیه اخراج شده است اخراج کند، اما نمی‌تواند از کارفرما بخواهد که کارمندی را بر اساس قرارداد فروشگاه اتحادیه اخراج کند. به هر دلیلی غیر از عدم پرداخت حق‌الزحمه ای که مورد نیاز همه کارکنان است.

دولت ایالات متحده بدون در نظر گرفتن قوانین ایالتی، فروشگاه‌های اتحادیه را در هیچ آژانس فدرال مجاز نمی‌داند.

بیشتر خواندن[ویرایش]

  • جانسن، جی ای. مغازه بسته ۱۹۴۲.

منابع[ویرایش]

  1. "Closed-Shop Clause/Union Membership Agreement". Archived from the original on 2013-08-15. Retrieved 2013-08-15.
  2. Pynes, Joan. Human Resources Management for Public and Nonprofit Organizations. 2d ed. Hoboken, N.J. : John Wiley and Sons, 2004. شابک ‎۰−۷۸۷۹−۷۰۷۸−۶
  3. "Case(s) No(s). 188, Report No. 34 (Denmark): Complaints against the Government of Denmark presented by Swiss Printing Workers' Union and the Swiss Federation of National Christian Trade Unions." بایگانی‌شده در ۲۰۱۱-۰۶-۰۴ توسط Wayback Machine Document No. 031960034188. Cases of the Committee on Freedom of Association. International Labor Organization. March 4, 1959.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ Dunn, Stephen; Gennard, John (1984). The Closed Shop on British Industry. London and Basingstoke: Macmillan. ISBN 0-333-26203-4.
  5. "Trade Union and Labour Relations (Consolidation) Act 1992".
  6. "1989: Labour's union U-turn". BBC News. 18 December 1989.
  7. "Labour abandons the closed shop – archive, 1989". the Guardian. 18 December 1989.
  8. Landin, Conrad (24 May 2016). "Equity: Closed shop 'way forward for arts'". Morning Star. Bristol. p. 2. Archived from the original on 30 June 2016. Retrieved 28 May 2016.
  9. [1964] AC 1129.
  10. "Pattern Makers v. NLRB, 473 U.S. 95, 126 (1985)". U.S. Supreme Court. June 27, 1985. Retrieved 5 April 2017.