معبد رامسیوم

مختصات: ۲۵°۴۳′۴۰″ شمالی ۳۲°۳۶′۳۸″ شرقی / ۲۵٫۷۲۷۷۸°شمالی ۳۲٫۶۱۰۵۶°شرقی / 25.72778; 32.61056
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
معبد رامسیوم
دید هوایی از معبد رامسیوم، نمایش پیلون و ساختمانهای ثانویه
معبد رامسیوم در مصر واقع شده
معبد رامسیوم
موقعیت در مصر
موقعیتاقصر، استان اقصر، مصر
منطقهمصر علیا
مختصات۲۵°۴۳′۴۰″ شمالی ۳۲°۳۶′۳۸″ شرقی / ۲۵٫۷۲۷۷۸°شمالی ۳۲٫۶۱۰۵۶°شرقی / 25.72778; 32.61056
نوعمحراب
تاریخ
سازندهرامسس دوم
ساخته‌شدهقرن سیزدهم
نام رسمیمعبد باستانی با نکتروپلیس آن
گونهفرهنگی
معیارi, iii, vi
تاریخ ثبت۱۹۷۹ (سومین کمیته میراث جهانی یونسکو)
شماره ثبت87
منطقهفهرست میراث جهانی یونسکو در کشورهای عربی

معبد رامسیوم (عربی: معبد الرامسيوم) یکی از معبدهای حزن‌انگیزی است که برای دفن اموات در مصر باستان بنا شده بوده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

این معبد را فرعون رامسس دوم که بیشتر از هر فرعون دیگری برای مصر معبد درست کرده‌است بنیانگذاری و ساخته‌است. این معبد شامل مجسمه‌های بسیار بزرگی از رامسس دوم است، همین‌طور حاوی نقاشی‌های بسیاری است که حکایت از طبیعت زندگی در آن دوره زمانی دارد. نقاشی‌هایی که بر دیواره معبد کشیده شده‌است بیانگر نبرد مشهور قادش که در آن فرعون رامسس دوم بر الحیثیین به پیروزی رسید می‌باشد، در این نقاشی‌ها چگونگی برنامه‌ریزی وی برای جنگ نیز ترسیم شده‌است.[۱][۲][۳]

نامگذاری[ویرایش]

این معبد همچنین به نام کاخ میلیونها ساله شناخته می‌شود. تاریخ‌نگار یونانی ریوروس گفته‌است که اشتباه است که این معبد را مقبره یا سیماندیاس نامگذاری کنیم برای اینکه آن یک تفسیر و ترجمه یونانی اشتباه از اسم رامسس دوم در قدیم بوده‌است.

بقایا[ویرایش]

این معبد یکی از زیباترین معابد در مصر می‌باشد که در حال حاضر متشکل از باقی‌مانده تعدادی راه و مسیر به معبد، ستونها و پی‌های شکسته و تخریب شده، بنای باشکوه بزرگی که نصف آن سقوط کرده و از بین رفته‌است، سقف‌های آن که از آجر ساخته شده و همه در یک ارتفاع بنا شده بود از هم پاشیده و از بین رفته‌است.

اکتشافات[ویرایش]

هیئت اعزامی باستانشناسی مصری –فرانسوی به ریاست کریستیان لبلان که در معبد رامسیوم در منطقه صحرای غری در الاقصر کار می‌کرد توانست به بقایای مهمی از معبد به عصر دو خاندان فراعنه ۱۹ و۲۰ دست پیدا کند که شامل مجموعه ای از آشپزخانه‌های عمومی و ساختمان کشتارگاه و انبارهای خیلی بزرگ بعلاوه مدرسه ای که مختص آموزش فرزندان کارگران بوده‌است، می‌باشد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Guy Lecuyot. "THE RAMESSEUM (EGYPT), RECENT ARCHAEOLOGICAL RESEARCH". Archéologies d'Orient et d'Occident. Archived from the original on 2007-06-06. Retrieved 2007-03-07.
  2. Christopher Scarre (1999), The Seventy Wonders of the Ancient World, London Thames & Hudson, ISBN 978-0-500-05096-5
  3. Steven Stanek (31 March 2008). "Giant Statue of Ancient Egypt Queen Found". National Geographic News. Retrieved 12 June 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]