مصطفی العبادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Mostafa El-Abbadi
مصطفی العبادی
العبادی در اسکندریه ۲۰۱۶
نام بومیمصطفی العبادی
نام هنگام تولدمصطفی عبدالحمید العبادی
زادهٔ۱۰ اکتبر ۱۹۲۸
قاهره
درگذشت۱۳ فوریهٔ ۲۰۱۷ (۸۸ سال)
اسکندریه
ملیتمصر
محل تحصیل
پیشهتاریخ‌نگار، استاد دانشگاه
پیشینه علمی
شاخه(ها)مطالعات کلاسیک
پایان‌نامهThe Alexandrians: From the Foundation of the City to the Arab Conquest (۱۹۶۰)
استاد راهنماA. H. M. Jones

مصطفی عبدالحمید العبادی (۱۰ اکتبر ۱۹۲۸–۱۳ فوریه ۲۰۱۷) مورخ برجسته مصری، روشنفکر و استاد متخصص در مطالعات یونانی-رومی بود. او در ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ در سن ۸۸ سالگی در اسکندریه درگذشت.[۱] کار او به ایجاد دومین کتابخانه بزرگ اسکندریه کمک کرد.[۲]

زندگی[ویرایش]

العبادی در ۱۰ اکتبر در سال ۱۹۲۸ در قاهره مصر به دنیا آمد. پدرش بنیانگذار کالج ادبیات و هنر در دانشگاه اسکندریه بود که باعث شد العبادی جوان به دانشگاه علاقه‌مند شود. در سن ۲۲ سالگی با درجه ممتاز از دانشگاه اسکندریه فارغ‌التحصیل شد و دولت مصر بورس تحصیلی برای حضور در دانشگاه کمبریج به او اعطا کرد. العبادی در حالی که دورهٔ دکتری خود در تاریخ باستان را زیر نظر مورخان برجسته طی کرد.

العبادی پس از پایان تحصیلات خود به دانشگاه اسکندریه بازگشت و در آنجا به عنوان مدرس و سپس به عنوان استاد مطالعات یونانی-رومی مشغول به کار شد. او به خصوص به کتابخانه اسکندریه، اولین کتابخانه جهانی ساخته شده در مصر باستان که حدود نیم میلیون کتاب از کشورها و زبان‌های مختلف را در خود جای داده بود، علاقه داشت. العبادی به یک مرجع برجسته در این موضوع تبدیل شد و در مورد کتابخانه اسکندریه در سراسر جهان سخنرانی کرد. او یافته‌ها و تحقیقات خود را در کتاب مورد تحسین منتقدان، زندگی و سرنوشت کتابخانه باستانی اسکندریه مستند کرد.

او در سخنرانی‌های خود اغلب بازسازی مدرن کتابخانه بزرگ جهانی را تشویق می‌کرد. العبادی دولت مصر و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) را متقاعد کرد که از پروژه او حمایت کنند. پس از نزدیک به ۱۵ سال ایده و ساخت، Bibliotheca Alexandrina درهای خود را در سال ۲۰۰۲ افتتاح کرد. این کتابخانه خانه بیش از هشت میلیون کتاب، هفت طبقه، چهار موزه و یک افلاک نما است! همچنین به عنوان یک مؤسسه تحقیقاتی که برای عموم آزاد است عمل می‌کند.

العبادی به عنوان رئیس انجمن باستان‌شناسی اسکندریه نیز خدمت کرد.

افتخارات[ویرایش]

العبادی نشان نیل، بالاترین نشان افتخار دولت مصر را دریافت کرد.[۳][۲]

در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲، گوگل دودل به صورت آنلاین نود و چهارمین سالگرد تولد مصطفی العبادی را جشن گرفت.[۴][۵][۲]

پانویس[ویرایش]

  1. "Mostafa el-Abbadi, Champion of Alexandria's Resurrected Library, Dies at 88". The New York Times. Retrieved 28 February 2017.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Mostafa El-Abbadi's 94th Birthday". www.google.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-10-11.
  3. Mourad, Mary.
  4. "Mostafa El-Abbadi: Who is today's Google Doodle? Historian who campaigned for Library of Alexandria's revival". Scotsman. Retrieved 10 October 2022.
  5. "Mostafa El-Abbadi's 94th birthday". Google. 10 October 2022.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]