مصطبه کانی‌نیسوت

مختصات: ۲۹°۵۸′۴۸″شمالی ۳۱°۰۷′۵۳″شرقی / ۲۹٫۹۷۹۹۷۲°شمالی ۳۱٫۱۳۱۳۴۳°شرقی / 29.979972; 31.131343
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مصطبه کانی‌نیسوت
تصویر ناهارخوری کانی‌نیسوت بر روی دیوار غربی
Map
اطلاعات کلی
گونهمصطبه
شهر یا شهرکجیزه
کشورمصر
مختصات۲۹°۵۸′۴۸″شمالی ۳۱°۰۷′۵۳″شرقی / ۲۹٫۹۷۹۹۷۲°شمالی ۳۱٫۱۳۱۳۴۳°شرقی / 29.979972; 31.131343

مصطبه کانی‌نیسوت (انگلیسی: Mastaba of Kaninisut) یک مصطبه مصر باستان است که در جیزه، میدان غربی هرم بزرگ جیزه واقع شده‌است. اتاق عام مصطبه اکنون در موزه تاریخ هنر وین با شماره موجودی ۸۰۰۶ به نمایش گذاشته شده‌است. آنطور که مکان و ابعاد آرامگاه او و القاب افتخاری متعدد او نشان می‌دهد کانی‌نیسوت یک مقام عالی دولتی در دودمان چهارم یا اوایل دودمان پنجم در پادشاهی کهن مصر (حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد) بوده‌است.

اتاق عمومی کانی‌نیسوت از بهترین کیفیت سنگ آهک سفید تورا ساخته شده و با نقش‌های برجسته و ظریف تزئین شده‌است که عمدتاً پیشکش‌ها، صحنه‌های مراسم تشییع جنازه و کانی‌نیسوت را با خانواده‌اش به تصویر می‌کشد. نوادگان کانی‌نیسوت مقبره‌های کوچک‌تری را در مصطبه بزرگ ساختند.[۱]

موقعیت[ویرایش]

مصطبه کانی‌نیسوت در میدان غربی جیزه، گورستان غربی جیزه قرار دارد. در شرق و غرب هرم بزرگ به وضوح محل‌های مصطبه برنامه‌ریزی شده‌است. نزدیکترین خویشاوندان خوفو، صاحب هرم اعظم، در میدان شرقی، و بزرگان و مقامات عالی‌رتبه در میدان غربی به خاک سپرده شدند.

شرح و کارکرد[ویرایش]

مقبره کانی‌نیسوت یک مقبره مصطبه بود. اصطلاح مصطبه که در زبان عربی به معنای نیمکت است، از شکل ظاهری این مقبره‌ها نشأت می‌گیرد: ساختمان فوقانی مستطیل شکل با دیوارهای جانبی کمی متمایل است و از این رو مانند یک نیمکت بزرگ به نظر می‌رسد. ساختار مرکزی مصطبه کانی نیسوت ۲۴ متر طول و ۱۰٫۲ متر عرض دارد که به دلیل تخریب بنای آن ارتفاع کمتر شده‌است. دیوارهای بیرونی از بلوک‌های آهکی ساخته شده بود که با لایه‌ای از سنگ آهک سفید ریز تورا پوشیده شده بود. در داخل ساختمان فوقانی اتاقی وجود ندارد و با آوار پر شده‌است.[۲]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Die Kultkammer des Ka-ni-nisut im Kunsthistorischen Museum» (PDF). کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 31 (کمک)
  2. Társulat, Groteszk Kreatív. "Die Kultkammer des Ka-ni-nisut im Kunsthistorischen Museum Wien". https://www.digital-epigraphy.com/reading/die-kultkammer-des-ka-ni-nisut-im-kunsthistorischen-museum-wien (به مجاری). Archived from the original on 21 September 2022. Retrieved 2022-09-21. {{cite web}}: External link in |وبگاه= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]