مشبک‌‌کار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سبد مشبک‌کار، چینی‌آلات کمان انگلیسی، حدود ۱۷۵۵–۱۷۵۴ میلادی
سبد مشبک‌کار، چینی‌آلات کمان انگلیسی، حدود ۱۷۵۵–۱۷۵۴ میلادی
دستبند طلای روم باستان از گنجینهٔ هاکسن، کلمهٔ ژولیان در مشبک‌کار اثر میان‌تراش نوشته شده‌ است.
دستبند طلای روم باستان از گنجینهٔ هاکسن، کلمهٔ ژولیان در مشبک‌کار اثر میان‌تراش نوشته شده‌ است.[۱]

مشبک‌‌کار یا مشبک-کار (به انگلیسی: Openwork) اصطلاحی است در تاریخ هنر، معماری و رشته‌های مرتبط، که به هر تکنیکی گفته می‌شود که با ایجاد سوراخ‌ها، حفره‌ها یا شکاف‌هایی که مستقیماً از مواد جامد مانند فلز، چوب، سنگ، سفال، پارچه، چرم یا عاج می‌گذرد و تزئینات و اجسام دکوراتیو ایجاد می‌کند.[۲] چنین تکنیک‌هایی به‌طور گسترده در فرهنگ‌های متعددی استفاده شده‌اند.

این اصطلاح نسبتاً انعطاف‌پذیر است و هم برای تکنیک‌های افزودنی که طراحی را ایجاد می‌کنند، مانند بیشتر عناصر بزرگ در معماری، و هم برای آن‌هایی که یک مادۀ ساده را می‌گیرند و برش‌ها یا سوراخ‌هایی در آن ایجاد می‌کنند، استفاده می‌شود. به همان اندازه تکنیک‌هایی مانند ریخته‌گری با استفاده از قالب‌سازی که کل طرح را در یک مرحله ایجاد می‌کنند، نیز در مشبک‌کار رایج هستند. اگرچه بسیاری از آثار مشبک‌کار به تأثیر آن بر روی بیننده که مستقیماً از طریق جسم می‌توانند آنسوی دیگر را ببینند، متکی است ولی گاهی برخی از قطعات، مواد متفاوتی را در پشت روکش به عنوان پس‌زمینه قرار می‌دهند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "British Museum Ref:1994,0408.29" (به انگلیسی).
  2. "Openwork." Grove Art Online, Oxford Art Online. Oxford University Press, accessed May 26, 2015, subscription required. Their article reads, in full: "Any form of decoration that is perforated". OED "Openwork", 1, where all examples cited from earlier than 1894 are hyphenated, though this is now less common than the single word.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Openwork». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

پیوند به بیرون[ویرایش]