مسعود ثابتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید مسعود ثابتی
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۲۶ – ۱۳۲۸
حوزه انتخاباتیمشهد (دوره پانزدهم)
دوره مسئولیت
۱۳۰۹ – ۱۳۱۴
پس ازصدرالتجار بزرگ‌نیا
پیش ازابوالقاسم اعتصام‌زاده
حوزه انتخاباتیبجنورد (دوره‌های هشتم و نهم)
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۷۶
مشهد، ایران
درگذشته۱۳۵۱
ملیت ایرانی

سید مسعود ثابتی (۱۲۷۶ مشهد - ۱۳۵۱) از مالکان بزرگ خراسان و نماینده مجلس شورای ملی بود.

پدرش سید سعید از اعراب طایفه‏ آل‌ثابت و از بزرگان بین‏‌النهرین بود كه به ایران مهاجرت كرد و از طرف ناصرالدین ‏شاه قاجار نایب التولیه‏ آستان قدس رضوی شد. پس از تحصیلات مقدماتی در مشهد به آلمان رفت و تحصیلات خود را در برلن ادامه داد و دیپلم دریافت کرد و به ایران بازگشت و به کشاورزی پرداخت. [۱]

ثابتی در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای ملی که در بجنورد از نهم تا نوزدهم آذر ۱۳۰۹ برگزار شد، شرکت کرد و با کسب ۷۶۲۰ رأی از مجموع ۸۵۶۲ رأی به نمایندگی از این شهرستان برگزیده شد. [۲] در دوره بعد (نهم) کرسی خود را حفظ کرد. پس از او برادر کوچکترش علی مؤید ثابتی در دوره دهم از مشهد به مجلس شورای ملی رفت و تا دوره چهاردهم نماینده این شهر بود.

ثابتی پس از شهریور ۱۳۲۰ بار دیگر وارد سیاست شد. در سال ۱۳۲۱ یکی از سه ایرانی عضو هیئت مدیره شرکت مختلط شیلات ایران و شوروی شد.[۳] در سال ۱۳۲۵ که قوام‌السلطنه نخست‌وزیر وقت حزب دموکرات ایران را به راه انداخت، به این حزبب پیوست و سال بعد به نمایندگی مشهد به مجلس شورای ملی رفت (دوره پانزدهم).

از ثابتی به عنوان انسانی شریف و مردم‌دوست یاد می‌شود که در نیکوکاری ضرب‌المثل بود. او در جوانی با دختر حسینقلی میرزا نصرت‌السلطنه فرزند مظفرالدین شاه ازدواج کرد و صاحب چند فرزند شد. [۱]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ عاقلی، باقر (۱۳۸۰). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران - جلد اول. تهران: نگاه. ص. ۵۳۱.
  2. «مذاکرات جلسه ششم دوره هشتم مجلس شورای ملی پنجم بهمن ۱۳۰۹».[پیوند مرده]
  3. «مذاکرات جلسه چهلم دوره پانزدهم مجلس شورای ملی ۲۸ دی ۱۳۲۶». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۳ ژوئن ۲۰۲۰.