مسجد نخیله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرامگاه ذوالکفل، قسمتی از مسجد نخیله

مسجد نخیله (عربی: مسجد النخیلة) یک مسجد تاریخی در شهر کفل، عراق است. مسجد مجموعه‌ای است که شامل آرامگاه ذوالکفل (عربی: مرقد نبی الله ذی الکفل) است، که گفته می‌شود آرامگاه پیامبر ذوالکفل که تصوّر می‌شود همان حزقیال باشد.

تاریخچه[ویرایش]

این مجموعه در اصل یک زیارتگاه برای یهودیان بود چون شامل آرامگاه حزقیال می‌شد که در قرن هفتم میلادی ساخته شده بود.[۱] برخی از روایات دربارهٔ این بنا می‌گویند این بنا دارای ریشه‌هایی در آرامگاهیست که توسط ابراهیم ساخته شده بود، بر اساس توصیفی که محمد تقی، امام دهم شیعیان از حجت بن الحسن کرده‌است[۲] در ۱۳۱۶ به سلطان ایلخانی محمد خدابنده الجایتو حق سرپرستی بر آرامگاه را بدست آورد. پس از آن سایت ترمیم شد و با توجه به سنت اسلامی تغییر نام داد و با و به عنوان یک مکان مذهبی اسلامی گسترش یافت. مناره و مسجد در همان دوره ساخته شده‌است.[۱] در سال ۲۰۱۴ این سایت به خصوص مناره‌های آن توسط شرکتهای ایران و وقف‌های جامعه‌های شیعی مرمت شد که که حدود ۸۰۰ میلیون دینار هزینه برد.[۳]

معماری[ویرایش]

گنبد منحصر به فرد آرامگاه دارای آرایهٔ مقرنس در داخل و تقلید الگوی لانه زنبوری در خارج است. جداره و قسمت فوقانی دیوار با الگوهای رنگارنگ از دوره عثمانی تزئین شده‌است[۱] ارتفاع آن به ۲۰ متر می‌رسد و بر روی یک پی مکعبی با ابعاد ۴ نشسته‌است.[۲]

کتابشناسی[ویرایش]

  • Al-Janab Tariq Jawad, 1982, Studies in Medieval Iraqi Architecture, Baghdad, Ministry of culture and Information, State Organization of Antiquities and Heritage, 96-105.
  • Michell, George, Ed: 1978. Architecture of the Islamic World. London, Thames and Hudson, 246.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Dhu'l Kifl Shrine. Archnet. Retrieved January 10, 2018.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ مسجد النخیلة التاریخی. مرکز التراث البصرة. Retrieved January 11, 2018.
  3. افتتاح منارة مسجد (النخیلة) التاریخی بالقرب من "ضریح الکفل" بعد تأهیلها بکلفة ملیار و800 میلیون دینار بایگانی‌شده در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸ توسط Wayback Machine. Al-Mada Press. Retrieved January 11, 2018.