مزایده آنلاین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مزایده آنلاین یا مزایده الکترونیکی، حراجی الکترونیکی، مزایده مجازی، (به انگلیسی: Online auction)؛ مزایده ای است که از طریق اینترنت برگزار می‌شود و توسط دستگاه‌های متصل به اینترنت قابل انجام است. مثل مزایده‌های حضوری، مزایده‌های آنلاین نیز انواع مختلفی دارند، با قوانین پیشنهاددهی و فروش متفاوت.[۱]

فروش از طریق تجارت الکترونیکی در بنگاه‌ها سال‌ها است که به‌طور پیوسته در حال افزایش است و با مهاجرت تقریباً تمام معاملات به حوزه دیجیتال به دلیل همه‌گیری COVID-19، فروش جهانی از طریق کانال‌های تجارت الکترونیکی مانند وب سایت‌ها و بازارهای آنلاین به‌طور کلی در سال ۲۰۲۰ و پس از آن افزایش یافت.

دو بازار اصلی برای مزایده‌های آنلاین وجود دارد: بنگاه به بنگاه (B2B) و بنگاه به مصرف‌کننده (B2C). پیش‌بینی می‌شود که B2C نرخ رشد سالانه بیش از ۱٪ داشته باشد. ارزش ناخالص کالاهای تجارت الکترونیکی B2B همان‌طور که همتای خرده‌فروشی B2C خود را نشان می‌دهد، تا سال ۲۰۱۹ نرخ ثابتی مشابهی را نشان داد. بزرگ‌ترین سایت مزایده آنلاین در حوزه تجارت مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، eBay است. از مزایای اصلی مزایده‌های آنلاین، حذف محدودیت‌های فیزیکی مزایده‌های سنتی است که شرکت کنندگان را ملزم می‌کند که از لحاظ جغرافیایی در کنار هم قرار بگیرند و این باعث می‌شود تا دسترسی مخاطبان را تا حد زیادی کاهش دهد.

مزایا و معایب[ویرایش]

مزایده‌های آنلاین مزایایی را به کاربران ارائه می‌دهند که فرمت‌های مزایده سنتی مانند استفاده از پیشنهادات خودکار ارائه نمی‌دهند. در کنار این مزایا، مزایده‌های آنلاین تنوع کالاها و خدمات قابل خرید و فروش را در قالب مزایده بسیار افزایش داده‌است.

علیرغم مزایای مزایده‌های آنلاین، ناشناس بودن در اینترنت، بزرگ بودن بازار و سهولت دسترسی، کلاهبرداری‌ها را در مزایده آنلاین را آسان‌تر از مزایده‌های سنتی می‌کند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Online auction". Wikipedia (به انگلیسی). 2024-01-05.