پرش به محتوا

مرگ در غزه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرگ در غزه
کاور دی‌وی‌دی
کارگردانجیمز میلر
تهیه‌کنندهنانسی آبراهام
جیمز میلر
سایرا شاه
نویسندهسایرا شاه
بازیگرانجیمز میلر
سایرا شاه
موسیقیNick Powell
فیلم‌بردارجیمز میلر
تدوین‌گرMisha Manson-Smith
توزیع‌کنندهکانال ۴
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۱ فوریه ۲۰۰۴ (۲۰۰۴-02-۱۱) (جشنواره بین‌المللی فیلم برلین)
  • ۱۲ اوت ۲۰۰۴ (۲۰۰۴-08-۱۲) (ایالات متحده)
مدت زمان
۸۰ دقیقه
زبانعربی
انگلیسی
عبری

مرگ در غزه فیلمی مستند محصول سال ۲۰۰۴ در مورد منازعه اسرائیل–فلسطین است، که در کرانه باختری شروع می‌شود، پس از آن راهی غزه می‌شود و در نهایت در رفح مستقر می‌شود که فیلم بیشتر وقت خود را آنجا سپری می‌کند. این فیلم بر روی ۳ کودک، احمد (۱۲ ساله) ، محمد (۱۲ ساله) و نجله (۱۶ ساله) متمرکز شده است.

موضوعات[ویرایش]

کودکان[ویرایش]

این فیلم کودکان را در جنبه‌های مختلف زندگی‌شان از جمله زندگی در مجاورت نیروهای نظامی و سرگرمی‌های ایجادشده از درگیری دنبال می‌کند – مانند دویدن و پرتاب سنگ و مواد منفجره خانگی، قووه، به سمت وسایل نقلیه زره‌پوش؛ مطالب تدریس‌شده در مدارس که تلقی فلسطینی‌ها از منازعه را نشان می‌دهد، و همچنین زمان سپری شده با خانواده و دوستان، از جمله دنبال کردن یکی از کودکان در هنگام بازی و کمک به رزمندگان شبه‌نظامی. این فیلم همچنین به استفاده‌های سیاسی از عزاداری مردمی برای تقویت جنگ اشاره می‌کند.

شهادت[ویرایش]

فیلم به مدت کوتاهی بر مقوله شهادت و عقاید مردم آنجا در مورد مرگ برای فلسطین و اسلام تمرکز دارد. فیلم به طور خلاصه داستان یک پسر جوان را نشان می‌دهد که، هنگام حمله به نیروهای اسرائیلی در کنار پسران اصلی احمد و محمد و همچنین بسیاری از پسران بی‌نام دیگر، تیر می‌خورد. فیلم ماجرای پسر را از هنگام آوردن به مرکز پزشکی و معالجه اولیه، تا درگذشت او و واکنش عمومی، رژه و تدفین وی و جشن گرفتن برای موفقیت وی در شهید شدن روایت می‌کند.

مرگ جیمز میلر[ویرایش]

در حین فیلمبرداری، تهیه‌کننده/کارگردان جیمز میلر توسط یک سرباز اسرائیلی کشته می شود.[۱] مرگ او به عنوان یک بخش اصلی از فیلم، با توضیحی از راوی، سایرا شاه، در ابتدای فیلم و داستان کامل و واکنش‌ها در انتها گنجانیده شده است. همچنین ذکر شده است که، برخلاف میل خدمه فیلم، مردم فلسطینی پوسترهایی تهیه کردند و اعلام کردند که میلر یک شهید است.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. John Sweeney (30 October 2003). "Silenced Witnesses". London: The Independent. Archived from the original on 29 March 2007. Retrieved 2007-08-22.
  2. "Death in Gaza screened in Berlin". BBC News. 12 February 2004. Retrieved 5 October 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]