محیا دارابیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محیا دارابیان
اطلاعات شخصی
نام کاملمحیا دارابیان
زاده۱۹ خرداد ۱۳۸۱ ‏(۲۱ سال)
زنجان، ایران
ورزشی
کشورایران
ورزشسنگ‌نوردی

محیا دارابیان (زادهٔ ۱۹ خرداد ۱۳۸۱ در زنجان) ورزشکار رشته سنگ‌نوردی اهل ایران است.[۱][۲][۳][۴][۵][۶][۷] او در سن ۱۳ سالگی موفق شد عنوان جوان‌ترین مدال‌آور تیم ملی بزرگسالان سنگ‌نوردی ایران را از آن خود کند. دارابیان بیش از ۵ مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا در کارنامه خود دارد[۸] و رکورددار سرعت زنان ایران با ثبت تایم ۷٫۷۶ ثانیه است.

دارابیان بیش از ۴۵ مدال کشوری و آسیایی در کارنامه خود دارد.[۹][۱۰] او از ۹ سالگی به‌واسطه فعالیت پدرش به عنوان مربی سنگ‌نوردی، کار خود را در این رشته آغاز کرد و در سن ۱۱ سالگی اولین مدال کشوری‌اش را به‌دست‌آورد. از سال ۱۳۹۵ فعالیت محیا دارابیان در مسابقات بین‌المللی آغاز شد و او توانست در ۵ سال متوالی به ۵ مدال طلای سرعت قهرمانی آسیا دست پیدا کند. او اولین زن سنگ‌نورد ایرانی است که در هر ۳ رشته سنگ‌نوردی موفق به کسب مدال طلا در رقابت‌های آسیایی شده‌است.

او همچنین اولین زن ایرانی است که توانسته در مسابقات جهانی سنگ‌نوردی به مدال دست پیدا کند[۱۱] و در این رقابت‌ها توانست عنوان سومی و مدال برنز را از آن خود کند.[۱۲][۱۳] دارابیان فعالیت حرفه‌ای خود در رشته سنگ‌نوردی را زیرنظر الناز رکابی به عنوان مربی آغاز کرد[۱۴] و بعد از مهاجرت او از زنجان به تهران، مستقلاً تمرینات خود را پیش برد.

منابع[ویرایش]

  1. «مسیر روشن محیا دارابیان، سرمایه ایران روی دیواره | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران». iwsports.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  2. «چهارمی دارابیان در مسابقات سنگنوردی جوانان جهان- اخبار رشته‌های ورزشی - اخبار ورزشی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  3. ««محیا دارابیان» به مدال برنز سنگنوردی جوانان جهان دست یافت». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  4. «نایب قهرمانی «محیا دارابیان» در سنگنوردی قهرمانی جوانان جهان». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  5. «دارابیان: هدف اصلی من بازی‌های آسیایی است». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  6. «دارابیان در کمباین دوم شد». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  7. «دارابیان: می‌توانستم روی سکوی مسابقات ماده سرعت جهانی باشم/ هدف اصلی من بازی‌های آسیایی است- اخبار ورزش زنان - اخبار ورزشی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  8. «کسب مدال طلای سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا توسط محیا دارابیان». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  9. «قهرمانی محیا دارابیان در مسابقات سنگ‌نوردی نوجوانان آسیا». خبرگزاری تسنیم.
  10. «کسب مدال برنز سنگ‌نوردی جوانان آسیا توسط محیا دارابیان». خبرگزاری تسنیم.
  11. «خبرگزاری فارس - کسب نخستین مدال جهانی ایران در سنگ‌نوردی». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۱-۰۹-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  12. «خبرگزاری فارس - محیا دارابیان در روسیه برنز گرفت». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۱-۰۹-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  13. «سنگ‌نورد زنجانی صاحب نشان برنز جهان شد». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.
  14. «دختران سنگ نورد؛ الناز رکابی و محیا دارابیان ستاره‌های امروز و فردای ایران (عکس) | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران». iwsports.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۵.