محمد شفیع امین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

محمد شفیع امین (۱۲۹۱–۱۳۷۳) پزشک و استاد دانشگاه ایرانی بود. او نمایندگی تبریز را در ادوار نوزدهم، بیست و یکم، بیست و دوم و بیست و سوم مجلس شورای ملی بر عهده داشت.[۱][۲] در دوره بیست و یکم او نایب رئیس مجلس بود.[۳] او از ۳۰ مرداد ۱۳۳۲ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۳۵ هفتمین رئیس دانشگاه تبریز بود.[۴][۵]

امین فرزند میرزا محسن معتمدالتجار تبریزی، نماینده تبریز در دوره های دوم و چهارم مجلس شورای ملی،[۶] بود و در تبریز زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تبریز انجام داد و دکترای خود را در پزشکی دریافت کرد. پس از تشکیل دانشگاه آذربایجان به استادی و معاونت و ریاست دانشکده پزشکی و ریاست آن دانشگاه رسید. او همچنین به طبابت و ریاست بیمارستان می‌پرداخت. او داماد عباس ادهم بود.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. «تصویر چهره دکتر محمد شفیع امین». درگاه کنسرسیوم محتوای ملی. ۱۹۱۲-۰۲-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۱.
  2. «دکتر محمد شفیع امین». مرکز پژوهشها. ۲۰۱۷-۰۴-۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۱.
  3. «قانون حمایت خانواده ۱۳۴۶». ویکی‌نبشته. ۱۹۶۳-۱۰-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۱.
  4. قلم، توسط قیزیل (۲۰۱۶-۰۸-۲۴). «تاریخچه دانشگاه تبریز / رضا همراز». قیزیل قلم. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۱.
  5. «روسای سابق». دانشگاه تبریز. 2017-04-11. بایگانی‌شده از اصلی در 26 اكتبر 2020. دریافت‌شده در 2017-04-11. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  6. «نمایندگان مجلس شورای ملی دوره قانونگذاری دوم». مشروطه. ۱۹۰۹-۱۱-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۱.
  7. «امین، دکتر شفیع». tabrizinfo.com. ۲۰۰۳-۱۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۱.