محمد باه آبا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد باه آبا
Mohammed Bah Abba
زادهٔ۱۹۶۴م. (۴۶ سال)
نیجریه
درگذشت۲۰۱۰م
نیجریه
ملیتنیجریایی نیجریه
شهروندینیجریه
شناخته‌شده براینوآوری در صنعت یخچال سازی
جایزه(ها)جایزه رولکس در سال ۲۰۰۱م.

محمد باه آبا (۱۹۶۴–۲۰۱۰) معلم اهل نیجریه توانست با طراحی و ساخت یخچال صحرایی به مردم کشورش خدمتی ارزنده ارائه کند . این یخچال بسیار ساده بوده و مناسب برای استفاده در مناطق صحرایی، بدون استفاده از انرژی الکتریکی می‌باشد که می‌تواند غذا را خنک و برای مدت طولانی تری نگه دارد.[۱]

این یخچال صحرایی متشکل از یک ظرف سفالی کوچک است که درون یک ظرف سفالی بزرگتر جاسازی شده و فضای بین آنها با شن خیس پر شده‌است. درپوش این مجموعه، پوششی نخی و مرطوب است که تهویه را به آسانی انجام می‌دهد.

طرز کار یخچال صحرایی به این صورت است که آب در بدنه سفالی ظرف خارجی نفوذ کرده و به آرامی تبخیر می‌شود؛ آب برای اینکه تبخیر شود، گرما را از داخل می‌گیرد و فضای دورنی یخچال به همراه محتویات درونی آن خنک می‌شود.

محمد باه آبا از خانواده ای کوزه ساز بود که توانست برای ساخت یخچال صحرایی از نیروهای بومی که بیکار بودند؛ استفاده کند. کوزه سازهایی که او استخدام کرد توانستند در مرحله اول پنج هزار یخچال صحرایی تولید کنند. همچنین او توانست جایزه رولکس را در سال ۲۰۰۱ دریافت کند و از جایزه ۷۵هزار دلاری خود برای در دسترس قراردادن اختراعش در سراسر نیجریه استفاده کرد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]