محمدحسین آقاسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

محمدحسین آقاسی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و حقوقدان است. او بیشتر، وکالت پرونده‌های متهمان سیاسی و امنیتی را بر عهده می‌گیرد. قوه قضائیه ایران در برخی از پرونده‌های متهم‌های سیاسی و فعالین مدنی دادگاه وکالت او را نپذیرفته‌ و برای متهم وکیل تسخیری را به او ترجیح داده‌است.[۱][۲] محمدحسین آقاسی به دلیل امضای یک بیانیه برای درخواست کمک از سازمان‌های بین‌المللی در شرایط همه‌گیری کرونا در ایران به مدت یک ساعت و ۳۵ دقیقه مورد بازجویی اطلاعات سپاه قرار گرفت.[۳]

دیدگاه و نظرات[ویرایش]

در خصوص سند امنیت قضایی که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در سال ۱۳۹۹ ابلاغ کرد او بر این باور است که در پرونده‌های امنیتی و سیاسی، قضات وکلای متهمان را نمی‌پذیرند یا اجازه حضور در دادگاه به آنها نمی‌دهند. در پرونده‌های امنیتی، قضات معمولا حرف‌شنوی از نهادهای امنیتی دارند و عملا روند دادرسی را به یک جهت می‌برند و حرف متهمان را نمی‌شنوند. [۴]

وکالت[ویرایش]

وی وکالت هنرمندان، فعالان اجتماعی و فعالان سیاسی از جمله محمدرضا شجریان[۵]، شراگیم یوشیج، فعالان محیط زیست[۶]، محمد نوری‌زاد[۷]، فرهاد سلمان‌پور ظهیر، منوچهر بختیاری، گیتی پورفاضل[۸]، بازداشت‌شدگان بیانیه ۱۴ فعال سیاسی[۹] ،جمشید شارمهد[۱۰]، رابرت لوینسون[۱۱] و مریم فرجی[۱۲] را بر عهده داشته‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. محمدحسین آقاسی: قاضی به معترضی که قصد داشت به من وکالت بدهد گفت فیلم زیاد میبینی, retrieved 2022-12-10
  2. «عدم موافقت رئیس دادگاه با وکالت آقاسی برای فرجام‌خواهی محمدمهدی کرمی». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  3. «ملاقات وکیل دادگستری با ماموران اطلاعات سپاه در یک خانه امن». iranwire.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  4. «سند امنیت قضایی ابراهیم رئیسی در کفه ترازو». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  5. «گفتگو با محمدحسین آقاسی وکیل محمدرضا شجریان». BBC News فارسی. ۲۰۱۸-۰۹-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  6. «محمدحسین آقاسی: اتهام پنج فعال محیط زیست به مفسد فی‌الارض تغییر کرده است». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  7. «منبع آگاه به صدای آمریکا: محمد نوری‌زاد بر اثر ابتلا به کرونا در بهداری اوین بستری شد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  8. «آزادی گیتی‌ پورفاضل به شرط دوری از افراد "دارای انحراف" – DW – ۱۴۰۰/۶/۲۵». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  9. «انتقاد از آیت‌الله خامنه‌ای چقدر هزینه دارد؟». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  10. «دومین جلسه دادگاه جمشید شارمهد برگزار شد؛ ادامه قرائت کیفرخواست با اتهام‌هایی سنگین». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  11. «محمدحسین آقاسی: من این را تایید‌ می‌کنم که واقعا لوینسون در اختیار مقامات قضایی ایران نیست». iranwire.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰.
  12. حسینی (ویراستار). «personal life». Iran wire. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۰. از |پیوند مشارکت= صرف‌نظر شد (کمک)


پیوند به بیرون[ویرایش]