محمدجواد خردمند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدجواد خردمند
زادهٔ۱۳۲۳
درگذشت۶ شهریور ۱۳۹۴
تهران
ملیتایرانی
پیشهنویسنده، روزنامه‌نگار
آثارده داستانک و قصه‌های کوچک برای آدم‌های بزرگ
یک مشت گرفتاری

محمدجواد خردمند (زاده ۱۳۲۳ - درگذشته ۱۳۹۴) نویسنده، روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران بود. وی مدتی سردبیری مجله ادبی کلک را برعهده داشت.[۱]
خردمند با نگاه و تاثیرپذیری از ادبیات کلاسیک فارسی، در داستان‌نویسی به کمینه‌گرایی تمایل داشت و بیشتر داستان‌هایش را در قالب داستانک می‌نوشت.[۲] پس از جدایی علی دهباشی از مجله کلک، وی سردبیری این ماهنامه را به عهده گرفت و نقش مهمی در ادامه انتشار آن ایفا کرد. این مجله در دوره سردبیری او غنای ادبی ویژه‌ای داشت.[۳] وی هم‌چنین با مجلاتی چون آدینه و دنیای سخن همکاری داشت.

محمدجواد خردمند در روز جمعه ششم شهریور ۱۳۹۴ در اثر بیماری سرطان در بیمارستان کسرا تهران درگذشت.[۴] کانون نویسندگان ایران در پی درگذشت محمدجواد خردمند با انتشار بیانیه‌ای از او به عنوان یکی از اعضای فعال و متعهد کانون و نویسنده‌ای آزادیخواه و ضد سانسور یاد کرد.[۵]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • ده داستانک و قصه‌های کوچک برای آدم‌های بزرگ
  • یک مشت گرفتاری

منابع و پانویس[ویرایش]

  1. «محمدجواد خردمند درگذشت». ایسنا. ۷ شهریور ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۸ شهریور ۱۳۹۴.
  2. «محمدجواد خردمند، نویسنده «یک مشت گرفتاری» درگذشت». رادیو فردا. ۷ شهریور ۱۳۹۴.
  3. «محمدجواد خردمند، نویسنده و روزنامه‌نگار درگذشت». بی‌بی‌سی فارسی. ۰۷ شهریور ۱۳۹۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «محمد جواد خردمند دعوت حق را لبیک گفت». خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا). ۷ شهریور ۱۳۹۴.
  5. «محمدجواد خردمند، نویسنده و روزنامه‌نگار درگذشت». بی‌بی‌سی فارسی. ۰۷ شهریور ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۸ شهریور ۱۳۹۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)