مجید حداد عادل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجید حداد عادل
استاندار کرمانشاهان
سرپرست
دوره مسئولیت
۴ شهریور ۱۳۶۰ – ۷ مهر ۱۳۶۰
اطلاعات شخصی
زاده۱۴ اسفند ۱۳۳۰
تهران، ایران
درگذشته۷ مهر ۱۳۶۰ (۲۹ سال)
دارخوین، خوزستان، ایران
فرزندان۲
خویشاوندانغلامعلی حداد عادل (برادر)
محل تحصیلدانشگاه صنعتی آریامهر
پیشهسیاستمدار
تخصصمهندس

مجید حداد عادل (۱۴ اسفند ۱۳۳۰ – ۷ مهر ۱۳۶۰) از دولت‌مردان نظام جمهوری اسلامی ایران بود که در جریان جنگ ایران و عراق کشته شد.

زندگی[ویرایش]

مجید حداد عادل در ۱۴ اسفند ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد. غلامعلی حداد عادل برادر بزرگ‌تر او است. پس از تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در سال ۱۳۴۹ در دانشگاه صنعتی آریامهر در رشتهٔ مهندسی متالورژی پذیرفته شد. در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۳، به دلیل ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران،[۱] دو بار دستگیر و شکنجه شد. پس از چند ماه آزاد شد و به تحصیل خود ادامه داد. پس از پایان تحصیل، در شیراز و مشهد به خدمت سربازی رفت.

انقلاب ۱۳۵۷[ویرایش]

مجید حداد عادل به‌مرور از سازمان مجاهدین خلق فاصله گرفت و به نیروهای مذهبیِ نزدیک شد.[نیازمند منبع] او در سال ۱۳۵۷ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و همگام با نهضت اسلامی در ساماندهی فعالیت‌های انجمن اسلامی [نیازمند منبع] و حمله به سفارت ایران در لندن نقش به‌سزایی داشت. پس از انقلاب و بازگشت به ایران، به فعالیت در مراکز مختلف و مهم همچون مسئولیت در دفتر نخست‌وزیری، مسئولیت بخش فرهنگی جهاد سازندگی، عضویت در شورای مدیریت تولید رادیو، همکاری با شورای عالی دفاع و شورای تبلیغات جنگ، معاونت سیاسی اداری استانداری کرمانشاه پرداخت. آخرین سمت وی سرپرست استانداری استان کرمانشاه بود.[۲]

جنگ با عراق[ویرایش]

با آغاز جنگ ایران و عراق، مجید حداد عادل به جبهه رفت و به‌عنوان دیده‌بان توپخانه در منطقهٔ گیلانغرب به فعالیت پرداخت. پس از مدتی، ستاد ارتش او را به تهران فراخواند، اما حداد عادل در جبهه ماند و به همکاری با شورای عالی دفاع و شورای تبلیغات جنگ پرداخت. حداد عادل پس از مدتی به سمت معاونت سیاسی و اداری استانداری کرمانشاه منصوب و پس از آن برای مدتی سرپرست استانداری کرمانشاه شد.[۳]

او به‌محض شنیدن خبر پیروزی در شرق کارون، سرپرستی خبرنگاران خارجی اعزامی به جبهه را پذیرفت و سرانجام در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۶۰ در جبههٔ دارخوین بر اثر اصابت ترکش کاتیوشای دشمن به ناحیهٔ سر درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. اقتصادنیوز: وقتی حدادعادل اشتباهی بازداشت شد!، نوشته‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۵؛ بازدید در ۱۱ اسفند ۱۳۹۶.
  2. «انتصاب استانداری کرمانشاهان». جمهوری اسلامی (۶۴۵): ۱۱. ۵ شهریور ۱۳۶۰ – به واسطهٔ سامانه نشریات ایران.
  3. خبرگزاری فارس: «قطرۀ ناچکیده»: روایتی از زندگی شهید مجید حدادعادل، نوشته‌شده در ۱۱ مهر ۱۳۹۵؛ بایگانی‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۸ توسط Wayback Machine بازدید در ۱۱ اسفند ۱۳۹۶.