لینا رون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لینا رون
نام هنگام تولدنینت لینا رون پریرا
زادهٔ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۹
اناکو، ایالت آنسوآتگی،  ونزوئلا
درگذشت۵ مارس ۲۰۱۱ (۵۱ سال)
کاراکاس

نینت لینا رون پریرا (۲۳ سپتامبر ۱۹۵۹–۵ مارس ۲۰۱۱) یک رهبر سیاسی ونزوئلا بود. او بنیانگذار و رئیس حزب اتحاد مردمی ونزوئلا بود. حزب او یکی از احزاب حامی هوگو چاوز بود. رون یکی از حلقه‌های بولیواری‌ها را اداره می‌کرد. او در سال ۲۰۱۱[۱] در سن ۵۱ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت و در گورستان جنوبی پلازا آندرس الوی بلانکو به خاک سپرده شد.[۲][۳] چاوز او را به عنوان «یک سرباز واقعی مردم» و «یک انقلابی کامل» تحسین می‌کرد.[۲]

اوایل زندگی[ویرایش]

لینا رون در ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۹ در آناکو، در ایالت آنزواتگی به دنیا آمد.[۴] او چهارمین فرزند «مانوئل رون چیراکه» یکی از رهبران سیاسی بود، محسوب می‌شد.[۵] او و شش برادر و هشت پسر عمویش توسط مادرش پس از آنکه پدرش مانوئل محکوم به قتل شد و به زندان رفت، بزرگ شدند.[۵][۶] او تا ترم هشتم در دانشگاه مرکزی ونزوئلا در رشته پزشکی تحصیل کرد و سپس ترک تحصیل کرد.[۶]

سیاست[ویرایش]

او در سن ۲۷ سالگی به کاراکاس مهاجرت مکان کرد و قبل از تبدیل شدن به یک رهبر دانشجویی چپ‌گرا در "Comité de Luchas Populares (CLP)" در یک مرکز خرید کار می‌کرد. او در آنجا در دفاع از حقوق دانش‌آموزان، دستفروش‌های خیابانی و بی‌خانمان‌ها تظاهرات کرد. او موهای خود را بلوند پلاتینیوم رنگ می‌کرد و نقش مهمی به عنوان یک فعال دانشجویی داشت.[۲][۶]

رویکرد سیاسی[ویرایش]

رون معتقد بود که او به نیابت از بی بضاعت‌ها خواهد جنگید تا قربانیان ابدی "الیگارشی و امپریالیسم در ونزوئلا" نشوند. او در سال ۲۰۰۲ زمانی که در تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در جریان کودتا علیه هوگو چاوز شرکت می‌کرد، به شهرت رسید.[۵]

رون در رویکرد سیاسی رادیکالی خود بسیار تهاجمی و بی‌ثبات بود، تا جایی که حتی چاوز او را "غیرقابل کنترل" می‌خواند و او را "قسمت زشت یک انقلاب" می‌نامید.[۲][۳] او همچنین رهبر یکی از حلقه‌های بولیواری به نام "La Piedrita" بود، حلقه تحت رهبری او یک حلقه کاملا مسلح محسوب می‌شد.[۷] در سال ۲۰۰۸، او و همراهانش به کاخ اسقف اعظم در کاراکاس حمله کردند و مردمی را که در آنجا بودند را با خشونت بیرون کردند و قاطعانه خواستار حمایت کلیسای کاتولیک از آرمان‌های انقلابی خود شدند.[۲][۳] در سال ۲۰۰۹، رون رهبری یک حمله مسلحانه به گلوبویژن را بر عهده داشت، جایی که او و مهاجمان گاز اشک آور را به مقر این سازمان خبری پرتاب کردند که باعث زخمی شدن چندین نفر در داخل شد ساختمان شد و امنیت آن ساختمان را با سلاح‌های گرم خود تهدید کردند.[۵] او سپس به مدت سه ماه، پس از حمله سال ۲۰۰۹ به زندان رفت و ظاهراً به دلیل اعمال خشونت علیه یک شهروند ایالات متحده به عنوان مظنونان تروریستی شناخته شد.[۵][۸]

مرگ[ویرایش]

در ۵ مارس ۲۰۱۱، آندرس ایزارا، رئیس وقت وزارت ارتباطات و اطلاعات اعلام کرد که لینا رون به دلیل "بیماری انسدادی عروق کرونر طولانی مدت" درگذشت. مقامات سردخانه بلو مونته در کاراکاس نیز تأیید کردند که لینا بر اثر مصرف بیش از حد دارو یا مسمومیت نمرده است زیرا هیچ علائمی در هیچ یک از اعضای بدن وی مشاهده نشده است.[۹][۴] پس از مرگ او، رئیس جمهور چاوز اظهار داشت که[۵]:

او شمشیر تیز و شعله زنده انقلاب بولیواری سوسیالیستی بود و با رفتن لینا رون شمشیر تیزتر می‌شود و شعله آتش نیز بیشتر می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. "Venezuela radical Lina Ron dies". BBC. March 5, 2011. Retrieved 25 May 2013.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ "Venezuela radical Lina Ron dies". BBC News. Retrieved 28 May 2013.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ "Falleció la dirigente de UPV Lina Ron" (به اسپانیایی). El Universal.com. 5 September 2011. Archived from the original on 6 March 2011. Retrieved 28 May 2013. {{cite news}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (|trans-title= suggested) (help)
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Autopsy revealed that Lina Ron died of heart disease". El Tiempo. 5 March 2011. Archived from the original on 4 April 2015. Retrieved 1 March 2015.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ ۵٫۴ ۵٫۵ "Especial N24: polémica e irreverente, la vida de Lina Ron a tres años de su muerte". Noticias24. 5 March 2014. Archived from the original on 8 March 2015. Retrieved 1 March 2015.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ "Lina Ron, la guerrera bolivariana que se quedó sola". Archived from the original on 13 August 2009. Retrieved 12 September 2009.
  7. "Venezuela's Pro-Government Activists Play a Role in Protest Violence". Stratfor. Retrieved 1 March 2015.
  8. "Wikileaks de Venezuela: chavistas Lina Ron y Valentín Santana, "terroristas" para Washington". Semana. 4 July 2011. Retrieved 1 March 2015.
  9. "Lina Ron "figura" del chavismo murió por sobredosis de Alprazolam". reportero24.com (به انگلیسی). 2011-03-06. Retrieved 2023-09-23. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (|trans-title= suggested) (help)