لو شابانه

مختصات: ۴۸°۵۲′۳٫۴۱″ شمالی ۲°۲۰′۱۳٫۵۰″ شرقی / ۴۸٫۸۶۷۶۱۳۹°شمالی ۲٫۳۳۷۰۸۳۳°شرقی / 48.8676139; 2.3370833
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لو شابانه
بنای روسپی‌خانه لوشابانه
Map
آدرسخیابان لوشابانه ، ساختمان ۱۲
مکانپاریس
مختصات۴۸°۵۲′۳٫۴۱″ شمالی ۲°۲۰′۱۳٫۵۰″ شرقی / ۴۸٫۸۶۷۶۱۳۹°شمالی ۲٫۳۳۷۰۸۳۳°شرقی / 48.8676139; 2.3370833
گردانندهمادام کلی
گشایش۱۸۷۸
بسته شدن۱۹۴۶

لو شابانه (به فرانسوی: Le Chabanais) مشهورترین و مجلل‌ترین روسپی‌خانه شهر پاریس و فرانسه محسوب می‌شود . این روسپی‌خانه در خیابان شابانه در نزدیکی موزه لوور در پاریس قرار دارد . این روسپی‌خانه توسط زن ایرلندی به نام الکساندر ژوآنت [۱] که در افواه به مادام کلی افتتاح شد . محیط و سالن‌های روسپی‌خانه با تأثیرپذیری از فرهنگ و هنر اسپانیایی ، هندی ، ژاپنی ، رومی و فرانسوی به صورت مجلل تزیین شده بود . [۲] مادام کلی روسپی‌خانه را به مبلغ یک میلیون هفتصدهزار فرانک به برخی از سرمایه‌داران ناشناس فروخت و در سال ۱۸۹۹ درگذشت . [۳] در طول ده بیست قرن بیستم لو شابانه از روسپی‌خانه یک دو دو پیشی‌گرفت . در طول جنگ جهانی دوم لوشابانه مانند تمام روسپی‌خانه‌های دیگر فرانسه در اختیار افسران ارتش آلمان نازی قرار گرفت .[۴] هرمان گورینگ از چهره‌های برجسته آلمان نازی از لوشابانه پاریس دیدن کرد . [۵] پس از جنگ‌جهانی دوم روسپی‌خانه‌ها به خاطر همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان و طرح مارتا ریچارد بسته شد . در بررسی‌های سال ۲۰۰۲ حدود دو سوم مردم فکر می‌کردند و روسپی‌خانه کرامت زن را کاهش می‌دهد . البته با این‌حال دو سوم از بازگشایی مجدد روسپی‌خانه‌ها در فرانسه استقبال می‌کنند .[۶] در سال ۱۹۵۱ تمام اموال روسپی‌خانه به حراج گذاشته شد . در میان اموال صندلی لذت ادوارد ششم و دوش شامباین ابولهول بود . دوش شامباین توسط یک عتیقه فروشی خریداری شده بود به قیمت ۱۱۰ هزار فرانک به سالوادور دالی رسید و آن‌را در اتاقی از هتل موریس (هتل متعلق به سالوادور دالی) قرار داد .[۷] [۸]

منابع[ویرایش]

  1. «Repères».
  2. «Remembering the brothels the French want back». Agence France Presse. ۶ آوریل ۲۰۰۳.
  3. «Die Sphinx im Freudenhaus». Süddeutsche Zeitung. 17 August 1996.. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «Die Schliessung der "Maisons closes" lag im Zug der Zeit». Frankfurter Allgemeine Zeitung. ۱۵ اکتبر ۱۹۹۶.
  5. «Sleeping with the enemy: How 'horizontal collaborators' in Paris brothels enjoyed a golden age entertaining Hitler's troops». Mail Online. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۳۰.
  6. «Sondages CSA : Les Français et la prostitution 23/10/2002». web.archive.org. ۲۰۰۹-۰۴-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۳۰.
  7. «Urban Trip Paris». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۲.
  8. «Le chabanais, devenu centre touristique». www.canesegas.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۳۰.