پرش به محتوا

لاپه یا زد Z

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پروفیل Z یا لاپه چیست؟

[ویرایش]

لاپه یا پرلین یکی از انواع پروفیل است که خود به دو دسته پروفیل زد یا پروفیل سی تقسیم‌بندی می‌شود. پروفیل زد (Z Profile) یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد به شمار می‌رود که در دسته‌ انواع پروفیل صنعتی با مقطع باز قرار می‌گیرد. این مقطع را می‌توان از اصلی‌ترین مصالح فولادی در ساخت سالن‌های ورزشی، پارکینگ‌‍‌ها و از همه مهم‌تر انواع سوله دانست.[۱]

زد سوله چه مشخصاتی دارد؟

[ویرایش]

به طور معمول، پروفیل زد از ضخامت 2 تا 6 میلی‌متر و ارتفاع 18 تا 32 میلی‌متر به تولید می‌رسد. طول این مقطع فولادی نیز حداقل 6 متر است اما برخی از کارخانه‌های تولیدکننده، امکان افزایش طول پروفیل زد بر اساس سفارش مشتری را نیز فراهم آورده‌اند.

در تولید پروفیل زد معمولا از ورق سه برند فولاد مبارکه، گیلان و اهواز استفاده می‌شود، اما کیفیت پروفیل زد با ورق فولاد مبارکه به مراتب بالاتر از سایر برندها و به همین دلیل از قیمت بیشتری برخوردار است.

پروفیل زد با چه نام‌هایی در بازار آهن متداول است؟

[ویرایش]

محصولات فولادی معمولا با نام‌های متفاوتی در بازار آهن شناخته می‌شوند. پروفیل زد نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر از خریداران زد هستید، لازم است که با نام‌های دیگر این محصول مانند زد سوله، پرلین زد و یا لاپه Z آشنا باشید.

عوامل موثر در قیمت زد سوله

[ویرایش]

قیمت پروفیل زد مانند هر محصول دیگری به برند کارخانه تولیدکننده، ضخامت و طول زد، نرخ مواد اولیه و ارز وابسته است. با این حال، با توجه به اینکه میزان تقاضا برای زد سوله در بازار آهن بیش از عرضه است، نرخ عرضه و تقاضا از اصلی‌ترین پارامترهای اثرگذار بر قیمت زد سوله به شمار می‌رود.

پس با توجه به اینکه قیمت پرلین زد همواره دستخوش تغییرات عوامل مختلفی در بازار آهن است، لازم است قیمت این محصول را مبادی فروش معتبر، استعلام و برای خرید اقدام فرمایید.

  1. Z Profile Section