قمری زنایدا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

قمری زنایدا
قمری زنایدا نر در جامائیکا
رده‌بندی علمی
فرمانرو: حیوانات
شاخه: چورداتا
رده: اویس
راسته: کبوترسانان
تیره: کبوتران
سرده: زینایدا
گونه: Z. aurita
محدوده قمری زنایدا (به رنگ سبز)

قمری زنایدا (به انگلیسی: Zenaida aurita) از خانواده کبوتران است که کبوترها و قمری‌ها را دربر می‌گیرد. این قمری پرنده ملی آنگوئلا است.[۱][۲]

ویژگی‌ها[ویرایش]

قمری زنایدا تقریباً ۲۸ تا ۲۰ سانتی‌متر طول دارد. از نظر ظاهری بسیار شبیه کبوتر عزادار است، اما از نظر اندازه کوچک‌تر، دم کوتاه‌تر و گردتری دارد و کمی تیره‌تر است. همچنین رنگ سفید در لبه پشتی بال‌هایش در هنگام پرواز، او را از کبوتر عزادار متمایز می‌نماید. کبوتر عزادار لبه دنباله سفید را ندارد.

زادآوری[ویرایش]

هر بار دو تخم سفیدرنگ روی لانه سکو مانند شل و ول می‌گذارد که روی درخت یا بوته ساخته شده‌است. همچنین ممکن است به دلیل نبود شکارچیان، در شکاف سنگ‌ها یا روی پوشش گیاهی علفی لانه‌اش را بنا کند. برخی از پرندگان تا ۴ جوجه در سال پرورش می‌دهند. جوجه‌ها پس از دو هفته سر از تخم درمی‌آورند و پس از دو هفته تغذیه از خوارک برگشتی مادر که از گلو به آنها خورانده می‌شود، آماده بیرون رفتن از لانه هستند.[۳]

رژیم غذایی[ویرایش]

این پرندگان از علوفه تغذیه کرده و عمدتاً از دانه‌ها می‌خورند، گاهی حشرات را نیز می‌خورند. آن‌ها اغلب در نزدیکی آب تغذیه می‌کنند. غالباً برای کمک به هضم غذا، سنگ‌ریزه می‌بلعند و همچنین نمک را از خاک‌های غنی از مواد معدنی یا نمک دام می‌بلعند. تصور می‌شود که نمک برای تشکیل تخم کبوتر سودمند است.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. International), BirdLife International (BirdLife (2019-12-03). "IUCN Red List of Threatened Species: Zenaida aurita". IUCN Red List of Threatened Species.
  2. BANKS, RICHARD C.; WECKSTEIN, JASON D.; REMSEN, J. JR V.; JOHNSON, KEVIN P. (2013-06-06). "Classification of a clade of New World doves (Columbidae: Zenaidini)". Zootaxa. 3669 (2): 184. doi:10.11646/zootaxa.3669.2.11. ISSN 1175-5334.
  3. "Bosque Estatal Monte Choca" (PDF). DRNA (به اسپانیایی). Puerto Rico Department of Natural Resources.

w:en:Zenaida dove