قطعنامه ۵۵۲ شورای امنیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قطعنامهٔ شمارهٔ ۵۵۲
(سازمان ملل متحد)
تاریخ۱ ژوئن {{{year}}}
نوبت جلسه۲۵۴۶
کُدS/RES/552 (سند)
موضوعایران
رأی‌گیری
۱۳ موافق
بدون مخالف
۲ ممتنع
نتیجهتصویب
اعضای شورای امنیت
اعضای دائم
اعضای غیر دائم

قطعنامه ۵۵۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ ۱ ژوئن ۱۹۸۴ یا ۱۱ خرداد ۱۳۶۳ تصویب شد، سندی بین‌المللی دربارهٔ نامه‌ای است که از سوی کشورهای عربی حوزهٔ خلیج فارس مبنی بر حملهٔ ایران به کشتی‌های باری عربستان سعودی و کویت به شورای امنیت نوشته شده بود. [۱]

مفاد[ویرایش]

پس از شنیدن شکایات بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات در مورد حملات ایران به کشتی‌های آنها، شورا این حملات را محکوم کرد و تأکید کرد که کشورهای عضو باید از تهدید یا زور در روابط بین‌المللی خودداری کنند.

شورا سپس از همه کشورها خواست به کشتیرانی آزاد در آبهای بین المللی مطابق با قوانین بین المللی احترام بگذارند و خواستار احترام به تمامیت ارضی کشورهایی شد که بخشی از درگیری بین ایران و عراق نبودند.

این قطعنامه از ایران خواسته بود تا حملات به کشتی های تجاری به و از بنادر کویت و عربستان سعودی را متوقف کند.

قطعنامه در پایان اعلام کرد که در صورت عدم اجرای قطعنامه حاضر، مجدداً برای بررسی اقدامات بعدی که می تواند در این مورد انجام دهد، تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین از خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل درخواست کرد تا در مورد پیشرفت اجرای قطعنامه گزارش دهد.

این قطعنامه با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع از نیکاراگوئه و زیمبابوه به تصویب رسید.[۲]

اگرچه قطعنامه ۵۵۲ ایران را به دلیل حمله به کشتی‌ها محکوم می‌کرد، عراق نیز از قبل تعداد نامشخصی را مورد حمله قرار داده بود که منجر به ادعای عدم بیطرفی قطعنامه توسط ایران شد. [۳]

در روزهای پس از تصویب این قطعنامه، دو فروند F-15 عربستان سعودی، دو فروند F-4 فانتوم ایرانی را بر فراز حریم هوایی عربستان سعودی سرنگون کردند.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد" (به انگلیسی). SECURITY COUNCIL RESOLUTIONS.
  2. متن اصلی http://unscr.com/files/1984/00552.pdf. پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  3. Ramazani, Rouhollah K. (1986). Revolutionary Iran: challenge and response in the Middle East. Johns Hopkins University Press. p. 106. ISBN 978-0-8018-3377-9.
  4. Hume, Cameron R. (1994). The United Nations, Iran, and Iraq: how peacemaking changed. Indiana University Press. p. 74. ISBN 978-0-253-32874-8.