قطعنامه فلسطین اشغالی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قطعنامهٔ شمارهٔ ۲۰۰ EX/۲۵
UNESCO
تاریخ13 October ۲۰۱۶
نوبت جلسه۲۰۰
کُدEX/PX/DR (سند)
رأی‌گیری
۲۳ موافق
۷ مخالف
۲۸ ممتنع
۲ غایب
نتیجهپذیرفته
 موافق   مخالف   ممتنع   غایب 
مکزیک در ابتدا از این قطعنامه حمایت کرد، اما پس از آن آن را پس گرفت.

قطعنامه فلسطین اشغالی (به انگلیسی: Occupied Palestine Resolution) نام رایج سند ۲۰۰ EX/۲۵ است که در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ به تصویب رسید و به‌طور رسمی در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ به عنوان تصمیم هیئت اجرایی یونسکو به تصویب رسید. این قطعنامه محکومیت رسمی اسرائیل است که از آن به عنوان «این قدرت اشغالگر» یاد می‌شود، به دلیل اجازه دادن به تجاوز علیه مردم فلسطین، و همچنین شکست‌های گذشته در حفاظت از استفاده انحصاری مسلمانان از مکان مقدس ابراهیمی، کوه معبد و کارهای زیربنایی در اورشلیم شرقی این قطعنامه قرار بود در ژوئن ۲۰۱۶ در ترکیه به رای گذاشته شود، اما حمله به فرودگاه آتاتورک در سال ۲۰۱۶ یونسکو را مجبور کرد رای‌گیری را تا زمان برگزاری مجدد برنامه‌ریزی شده خود در پاریس در ماه اکتبر به تعویق بیندازد. این دوره زمانی طولانی باعث شد تا اخباری مبنی‌بر به رأی گذاشتن چنین قطعنامه ای منتشر شود و اسرائیل خشم خود را ابراز کرد. این قطعنامه توسط الجزایر، مصر، لبنان، مراکش، عمان، قطر و سودان ارائه شد و با نسبت ۲۴ به ۶ و ۲۸ رای ممتنع به تصویب رسید. در نهایت شمارش نهایی ۲۳ بر ۷ بود. از جمله کسانی که رای مخالف دادند، آمریکا، آلمان و بریتانیا بودند.

این قطعنامه پس از تصویب آن، به دلیل اتهامات یهودی‌ستیزی، جنجال بین‌المللی کوتاهی را به همراه داشت. اسرائیل اعلام کرد که همکاری خود با یونسکو را بر سر این رای‌گیری تعلیق می‌کند. اسرائیل و آمریکا در سال ۲۰۱۱ پس از پذیرش فلسطینی‌ها به عضویت یونسکو، بودجه خود را به حالت تعلیق درآوردند.[۱] در اکتبر ۲۰۱۷، ایالات متحده و اسرائیل خروج خود از یونسکو را با استناد به تعصبات ضد اسرائیلی اعلام کردند که در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ اعمال شد.[۲][۳][۴][۵]


جنجال[ویرایش]

قبل از تصویب قطعنامه، موضوع اصلی مناقشه اصطلاحات استفاده شده در متن برای اشاره به کوه معبد بود. اگرچه بعداً جمله‌ای برای تصدیق «اهمیت شهر قدیم اورشلیم و دیوارهای آن برای سه دین توحیدی» اضافه شد،[۶] به مجموعه مقدس بالای تپه در شهر قدیمی اورشلیم فقط با نام مسلمان آن، «الحرام الشریف»، بدون اینکه نام یهودی، Har HaBayit را نیز به رسمیت بشناسد، یا از اصطلاحات خنثی یا فراگیرتر استفاده کند.[نیازمند منبع] اگرچه حرم ابراهیمی و آرامگاه راحیل هر دو با نام‌های اسلامی و انگلیسی خود بعداً در سند ذکر شده‌اند، اما هیچ‌یک از این مکان‌ها با نام‌های عبری قدیمی‌ترشان ذکر نشده‌اند، از جمله دیوار ندبه (Kotel HaMaaravi)، که تنها به عنوان پلازا البراق/وسترن وال پلاه است.[نیازمند منبع] این امر باعث شد که برخی یونسکو را به انکار پیوندهای یهودی و مسیحی با کوه معبد متهم کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این سند را گواهی بر عدم تحمل فزاینده یونسکو نسبت به اسرائیل و قوم یهود خواند،[۷] این قطعنامه را به انکار ارتباط مصر با اهرام جیزه یا ارتباط چین با دیوار بزرگ چین تشبیه کرد.

این قطعنامه هیچ اشاره صریحی به یهودیان و یهودیت نداشت، بلکه مربوط به اشغال بود، فقط کلمه اشغال ۱۵ بار در متن و کلمه اسرائیل ۴۰ بار و یهودیت یک بار ذکر شده بود.[۸] حقوق بین‌الملل بشردوستانه ایجاب می‌کند که قدرت اشغالگر سرزمین اشغالی را به گونه‌ای اداره کند که امکان رشد طبیعی جوامع خود را فراهم کند و به جامعه اشغال‌شده اجازه دهد تا در زمین خود بسازد. متون صریح در مورد مقبول و غیرمجاز به ویژه در مورد کاوش‌ها، آثار باستانی،[۹][۱۰] سرقت‌های فرهنگی و تغییر نام‌های تاریخی است، از این رو یونسکو نام اماکن مقدس اسلامی را مانند قبل از اشغال و چندین قرن ذکر کرده‌است.[۱۱]

این قطعنامه همچنین به عنوان تبلیغات یهودی ستیزانه و ضد صهیونیستی توسط احزاب متعدد محکوم شد و مدعی شدند که تلاش آشکار برای حذف روابط غیراسلامی با اسرائیل و اماکن مقدس آن برای روند صلح بین اسرائیل، فلسطین و جهان عرب به‌طور کلی مضر است. آندرس رومر، نماینده مکزیک در یونسکو، پس از اینکه از حمایت دولت مکزیک از این قطعنامه امتناع کرد، از سمت خود برکنارشد و از سالن خارج شد.[۱۲] (دولت مکزیک بعداً حمایت خود از این قطعنامه را پس گرفت.[۱]) این قطعنامه همچنین به دلیل شیطانی جلوه دادن آشکار اسرائیل به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، نمونه آن محکومیت اسرائیل برای جلوگیری از ساخت و ساز بیشتر در محوطه کوه معبد به منظور جلوگیری از آسیب، به دنبال امتیازی که توسط وقف اسلامی که بر محوطه سرتپه در سال ۱۹۹۶ نظارت می‌کند، جلوگیری کند. این قطعنامه توسط بان کی‌مون و ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو محکوم شد و گفت که یهودیت، اسلام و مسیحیت پیوندهای تاریخی روشنی با اورشلیم دارند و «انکار، پنهان کردن یا پاک کردن هر یک از سنت‌های یهودی، مسیحی یا مسلمان، یکپارچگی سایت را تضعیف می‌کند. مسجد الاقصی همچنین کوه معبد است که دیوار غربی آن مقدس‌ترین مکان در یهودیت است».[۱۳][۱۴][۱۵] آن همچنین توسط پارلمان چک رد شد و گفت این قطعنامه منعکس‌کننده یک «احساس نفرت‌انگیز ضد اسرائیلی» است،[۱۶] و صدها یهودی ایتالیایی در رم به دلیل رای ممتنع ایتالیا تظاهرات کردند.[۱۶] در ۲۶ اکتبر، یونسکو نسخه بازنگری شده این قطعنامه را تصویب کرد، که همچنین از اسرائیل به دلیل «خودداری مداوم از دسترسی کارشناسان این سازمان به اماکن مقدس اورشلیم برای تعیین وضعیت حفاظتی آنها» انتقاد کرد.[۱۷] علیرغم اینکه پس از اعتراضات اسرائیل به نسخه قبلی، زبان نرم شد، اسرائیل همچنان متن را محکوم کرد.[۱۸] پس از تصویب این قطعنامه، اسرائیل رسماً تمامی روابط خود را با یونسکو قطع کرد.

تصویب قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که از سال ۲۰۰۹ در مورد اسرائیل و سرزمین‌های فلسطین تصویب شد،[۱۹] و اولین قطعنامه ای بود که از زمان قطعنامه ۴۶۵ در سال ۱۹۸۰، به موضوع شهرک سازی‌های اسرائیلی با چنین ویژگی پرداخته شد،[۲۰][۲۱] در اواخر دسامبر باعث تشدید جدی درگیری بین اسرائیل و سازمان ملل شد. در حالی که این قطعنامه شامل هیچ گونه تحریم یا اقدام اجباری نبود و بر اساس فصل ششم غیر الزام‌آور منشور ملل متحد به تصویب رسید، روزنامه اسرائیلی هاآرتص اعلام کرد که "ممکن است در میان مدت و بلندمدت "ممکن است پیامدهای جدی برای اسرائیل به‌طور کلی و به‌طور خاص برای شهرک سازی" داشته باشد.[۲۱] نتانیاهو اعلام کرد که کشورهایی که بر خلاف منافع اسرائیل عمل می‌کنند بهای دیپلماتیک و اقتصادی پرداخت خواهند کرد و به وزارت امور خارجه دستور داد در واکنش به تصویب قطعنامه، همه برنامه‌های کمک به سنگال را که برخی از آنها شامل برنامه‌هایی برای کاهش فقر است، لغو کند.[۲۲][۲۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "UNESCO to vote on Jerusalem again after Mexico shifts stance". Timesofisrael.com. Retrieved 2017-05-23."UNESCO to vote on Jerusalem again after Mexico shifts stance". Timesofisrael.com. Retrieved 2017-05-23.
  2. "The United States Withdraws From UNESCO". U.S. Department of State. Archived from the original on 2019-04-08. Retrieved 12 October 2017.
  3. Harris, Gardiner; Erlangeroct, Steven (2017-10-12). "U.S. Will Withdraw From Unesco, Citing Its 'Anti-Israel Bias'". The New York Times. The New York Times. Archived from the original on 21 October 2017. Retrieved 8 April 2018.
  4. United States withdraws from UNESCO (again)
  5. Israel angered as UNESCO declares Hebron and two adjoined shrines to be Palestinian
  6. Lazaroff, Tovah (13 October 2016). "UNESCO votes: No connection between Temple Mount and Judaism". Jerusalem Post. JPost Inc. Retrieved 15 October 2017.
  7. "Netanyahu leads angry denunciations of 'absurd' UNESCO decision". Timesofisrael.com. Retrieved 2017-05-23.
  8. "قرار الیونسکو ینتقد الاحتلال وممارساته" (به العربیة). www.aljazeera.net. Archived from the original on 24 مایو 2023. Retrieved 23 مایو 2023. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= و |archive-date= (help)نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  9. "الاحتلال والقانون الدولی الإنسانی: أسئلة وأجوبة - اللجنة الدولیة للصلیب الأحمر" (به عربی). 04 أغسطس 2004. Archived from the original on 01 دیسمبر 2022. Retrieved 24 مایو 2023. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate=، |date= و |archive-date= (help)
  10. "الأرض الفلسطینیة المحتلة وإسرائیل: مجلس حقوق الإنسان یتبنی قرارا بإنشاء لجنة تحقیق مستقلة - أخبار الأمم المتحدة" (به العربیة). 27 مایو 2021. Archived from the original on 19 أغسطس 2022. Retrieved 24 مایو 2023. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate=، |date= و |archive-date= (help)نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  11. (به العربیة). 05 أبریل 2023 https://web.archive.org/web/20230412081813/https://www.icrc.org/ar/document/ماذا_يَرِد_في_القانون_بشأن_مسؤوليات_القوّة_المحتلّة_في_الأرض_الفلسطينية_المحتلّة؟. Archived from the original on 12 أبریل 2023. Retrieved 24 مایو 2023. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate=، |date= و |archive-date= (help); Missing or empty |title= (help)نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  12. "Hero: Mexico's UNESCO envoy walked out to protest Islamist resolution on Jerusalem, now may get fired - UN Watch". Unwatch.org. 17 October 2016. Retrieved 2017-05-23.
  13. "UNESCO Director Criticizes Resolution: Temple Mount Sacred to Both Jews, Muslims". Haaretz. Retrieved 14 October 2016.
  14. "UNESCO chief 'received death threats' for opposing Jerusalem motion". Times of Israel. 17 October 2016.
  15. "Statement by the Director-General of UNESCO on the Old City of Jerusalem and its Walls on the occasion of the 40th session of the World Heritage Committee of UNESCO in Istanbul - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization". Unesco.org. Retrieved 2017-05-23.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ "Czech MPs slam 'hateful' UNESCO Jerusalem resolution". Timesofisrael.com. Retrieved 2017-05-23.
  17. "UNESCO approves new Jerusalem resolution". Aljazeera.com. Retrieved 2017-05-23.
  18. Beaumont, Peter (26 October 2016). "Unesco adopts controversial resolution on Jerusalem holy sites". The Guardian.
  19. "UN passes resolution on ending Israeli settlements". www.aljazeera.com. Retrieved 23 December 2016.
  20. Ravid, Barak; Khoury, Jack (10 December 2016). "Palestinians Try to Sway Obama Not to Veto UN Resolution on Israeli Settlements". Haaretz. Retrieved 24 December 2016.
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ Ravid, Barak. "Analysis Understanding the UN Resolution on Israeli Settlements: What Are the Immediate Ramifications?", Haaretz (December 24, 2016): "But it is the first to deal so specifically with the settlements in over 35 years. The previous such resolution, Resolution 465, was adopted by the Security Council in March 1980 (you can read it in full here). That being said, since 1980, the Israeli-Palestinian conflict has undergone dramatic changes, the extent of the Israeli settlement enterprise has grown dramatically, and international community's focus on the settlements as a threat to the viability of the two-state solution has also increased markedly."
  22. Itamar Eichner and Tova Tzimuki, Israel retaliates for UNSC resolution with series of countermoves Ynet 25 December 2016
  23. Raphael Ahren (24 December 2016). "PM cancels visit of Ukrainian PM after Kiev supports anti-settlements resolution". The Times of Israel. Retrieved 26 December 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]