فرانک هورنبای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرانک هورنبای
زادهٔ۱۵ مهٔ ۱۸۶۳
Copperas Hill, لیورپول, لانکاشر, انگلستان
درگذشت۲۱ سپتامبر ۱۹۳۶ (۷۳ سال)
ماگول, لانکاشر, انگلستان
پیشهمخترع، بازرگان، سیاست‌مدار
شناخته‌شده برایمخترع اسباب بازی مکانو
همسر(ها)Clara Walker Godefroy
فرزندانرولند، پاتریشیا، داگلاس
والدینجان آزوالد هورنبای، مارتا هورنبای (née Thomlinson)

فرانک هورنبای (به انگلیسی: Frank Hornby) (زاده ۱۵ مه ۱۸۶۳ - درگذشته ۲۱ سپتامبر ۱۹۳۹) مخترع، تاجر و سیاستمدار انگلیسی بود.

او یک فرد رویاگرا در گسترش و ساخت اسباب بازی بود، با این که هیچ دورهٔ رسمی مهندسی را نگذرانده بود، در قرن ۲۰ میلادی، باعث و بانی اختراع و ساخت سه عدد از معروف‌ترین خطوط اسباب بازی بر پایهٔ اصول مهندسی بود. مکانو، خطوط راه آهن هورنبای و اسباب بازی‌های دینکی.

هورنبای، در سپتامبر ۱۹۰۷، علامت تجاری معروف خود را تحت عنوان «مکانو» به ثبت رساند و این نام را در تمام مجموعه‌های جدید بکار برد.

همچنین شرکت انگلیسی اسباب بازی را در سال ۱۹۰۸ میلادی با نام مکانو تأسیس کرد، و در سال ۱۹۱۶ میلادی مجلهٔ مکانو را به صورت ماهیانه منتشر کرد.

اختراعات و ابتکارات هورنبای او را به یک میلیونر در دهه ۱۹۳۰ تبدیل کرد. او در سال ۱۹۳۱ وارد سیاست شد و به عنوان یک عضو محافظه کار برای حوزهٔ اورتون انتخاب شد. میراث هورنبای بعد از مرگش به علاقه‌مندانی که هنوز مدل‌های مکانو را می‌سازند و اسباب بازی‌های او را جمع‌آوری می‌کنند رسیده است. سالگرد ۱۵۰ سالگی هورنبای در لیورپول و برایتون در ۱۵ مه ۲۰۱۳ جشن گرفته شد.

منابع[ویرایش]

  • McReady, Anthony (2002). The Toy Story – The Life and Times of Inventor Frank Hornby. Ebury Press. p. 288. ISBN 0-09-188117-X.

پیوند به بیرون[ویرایش]