غلامرضا فولادوند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
غلامرضا فولادوند
معاون پارلمانی نخست‌وزیر ایران
دوره مسئولیت
۱۳۳۲ – ۱۳۳۴
نخست‌وزیرفضل‌الله زاهدی
پیش ازناصر ذوالفقاری
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۲۶ – ۱۳۳۰
پس ازعبدالکریم صدریه
پیش ازسید شمس‌الدین قنات‌آبادی
حوزه انتخاباتیشاهرود
(دوره‌های پانزدهم و شانزدهم)

غلامرضا فولادوند قاضی بلندپایه دادگستری، نماینده مجلس شورای ملی بود که در دوران نخست‌وزیری سپهبد زاهدی، معاون پارلمانی او شد. او پدر عزت‌الله فولادوند مترجم آثار فیلسوفان صاحب نام به فارسی بود.

زاده لرستان و فرزند عزیزالله‌خان هژبرالسلطنه بود. در رشته حقوق تحصیل و به قضاوت اشتغال ورزید. به دادستانی و ریاست دادگستری کرمان رسید [۱] و بعد به ریاست بازرسی وزارت دادگستری منصوب شد.

فولادوند در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس شورای ملی (از سال ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۰) نماینده شاهرود بود. پس از پایان دوره نمایندگی‌اش به دادگستری بازگشت و به دادیاری و مستشاری دیوان عالی کشور رسید. مدتی نیز مدیرکل ثبت اسناد و املاک شد.[۲] در سال ۱۳۳۲ در کابینهٔ سپهبد فضل‌الله زاهدی، معاون پارلمانی نخست‌وزیر بود.[۳] از برادران او می توان به امیرقاسم فولادوند وکیل مجلس شورای ملی و استاندار فارس و نیز به تیمسار علی فولادوند فرمانده دانشکده افسری و همچنین به امیرحسین فولادوند نماینده چهار دوره مجلس شورای ملی از الیگودرز اشاره کرد.

عزت‌الله فولادوند مترجم آثار فیلسوفان صاحب نام در ایران فرزند اوست.[۴] خانه‌اش در جاده قدیم شمیران (خیابان شریعتی کنونی تهران) به نام عمارت فولادوند به موزه خوشنویسی ایران تبدیل شده‌است. از این بنا به عنوان لوکیشن در چند سریال تلویزیونی نیز استفاده شده‌است که از میان آنها می‌توان سریال «یک تکه زمین» با بازی داریوش ارجمند و سریال «روزهای انقلاب» را نام برد.[۵][۶][۷]

پانویس[ویرایش]

  1. «مذاکرات جلسه ۳۴ دوره پانزدهم مجلس شورای ملی اول دی ۱۳۲۶».[پیوند مرده]
  2. باقر عاملی، شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، نشر گفتار، تهران، ج٢، ص۴٣١١
  3. «تصمیم قانونی دایر به‌ابراز رای‌اعتماد به دولت جناب تیمسارسپهبد فضل‌الله زاهدی نخست‌وزیر - ویکی‌نبشته». fa.m.wikisource.org. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۰۲.[پیوند مرده]
  4. Group، Arya. «خبرگزاری آریا - گفتگو با «عزت‌الله فولادوند»؛ زمینه و زمانه آقای مترجم». www.aryanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۰۲.
  5. «دو ساختمان به خانه فولادوند افزوده شد». zibasazi.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۰۲.
  6. «شهردار تهران موزه خوشنویسی ایران را افتتاح کرد». zibasazi.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۰۲.
  7. «در جستجوی شکوه ازدست رفته». zibasazi.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۰۲.