علف چشمه (سرده)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علف چشمه (سرده)
علف چشمه، Nasturtium
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
راسته: کلم‌سانان
تیره: شب‌بویان
سرده: Nasturtium

علف چشمه، کوزله ، کوله‌شگ ،بلمک، آب تره، بولاغ اوتی، تره تیزک آبی (نام علمی: Nasturtium) نام یک سرده از تیره شب‌بویان است و مردم از آن به عنوان گیاه درمانی استفاده می‌کنند. فقط در چشمه‌های آب شیرین رشد می‌کند و ریشه آن در خاک نرم شده‌است. ریشه این گیاه را خشک کرده و برای درمان کلیه استفاده می‌کنند. این گیاه در مناطق آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان و چهار محال بختیاری و به طور کلی در مناطقی که دارای چشمه‌های آب شیرین است در ایران می‌توان یافت. این گیاه از اواسط بهار رشد می‌کند و در اواسط تابستان گل می‌دهد و گل‌هایش به رنگ سفید است. این گیاه دارای مزه تند است و بیشتر افراد محلی از آن به عنوان سبزی در میان‌وعده‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل که درون آب چشمه رشد می‌کند به آن علف چشمه هم می‌گویند.

مشخصات[ویرایش]

مشخصات گیاه‌شناسی: از تیره شب بو

قسمت مورد مصرف:برگ، دانه، گل

گیاهی است علفی و پایا دارای ساقه راست که روی آن شاخه‌هایی است. بیشتر ساقه آن چهار گوش است و ریشه نابجا از آن خارج می‌شود. برگ‌هایش متناوب و دارای بریدگی زیاد، گرد یا بیضی می‌باشد.

نام‌های دیگر: کوزله ، کوله‌شِگ ، شاهی آج، جرجیره آبی، رشاد، کرسون و به نام آب تره خوراکی هم معروف است. در بعضی کشورها جزو گیاهان محافظت شده می‌باشد و چیدن ساقه زیرزمینی و برگ‌ها و گل آن در مناطق محدودی ممکن می‌باشد. انواعی که گل زرد با آبی رنگ دارند هم در کنار آب‌ها و جاهای مرطوب می‌روید که خواص نوع گل سفید را ندارند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]