عباسقلی سپهر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عباسقلی سپهر
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۰۱ – ۱۳۰۲
حوزه انتخاباتیجهرم (دوره چهارم)
اطلاعات شخصی
درگذشته۱۳۰۲ خورشیدی
ملیت ایرانی

عباسقلی‌خان سپهر کاشانی ملقب به مستشارالوزاره، مشیرافخم و لسان‌الملک از ادیب، نویسنده و دیپلمات دوره قاجار و نماینده جهرم در چهارمین دوره مجلس شورای ملی بود.

او فرزند محمدتقی خان لسان الملک سپهر نویسنده کتاب معروف ناسخ‌التواریخ بود و پس از مرگ پدر این کتاب را که ناتمام مانده بود کامل بود. عباسقلی خان با منشی گری مخصوص در وزارت امورخارجه خدمات دولتی خود را آغاز کرد و تا نایب اولی این وزارتخانه و عضویت در دارالشورای کبری پیش رفت. در زمان مظفرالدین شاه وزیر انطباعات شد و در آستانه جنبش مشروطه از کار دولتی کناره گرفت اما در اواخر عمر و در حالی که عمر دوره چهارم مجلس شورای ملی رو به پایان بود به نمایندگی جهرم در این مجلس انتخاب شد. اعتبارنامه اش در پنجم دی ۱۳۰۱ خورشیدی به تصویب رسید و مدت نمایندگی اش به شش ماه نرسید.

عباسقلی خان سپهر غیر از تکمیل ناسخ التواریخ در سال ۱۲۹۹ هجری قمری تذکره سپهر و در سال ۱۳۰۵ هجری قمری یعنی همزمان یا در آستانه گماشته شدن به منصب نیابت اول وزرات امور خارجه، رساله ای به نام برهان النبوه در اثبات پیامبری محمد و خاتمیت او نوشت. المآثر و الآثار و ریحانه الادب نیز از تألیفات بعدی اوست. [۱]

عباسقلی خان سپهر مدت کوتاهی پس از پایان نمایندگی اش در مجلس در سال ۱۳۰۲ خورشیدی درگذشت. احمدعلی سپهر ملقب به مورخ‌الدوله که از بنیانگذاران سازمان برنامه و بودجه است و در دوران محمدرضا شاه پهلوی به وزارت رسید، برادرزاده اوست.

پانویس[ویرایش]

  1. غفوری، محمد. «برهان النبوه ناصری/ عباسقلی خان سپهر». دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.