طوطی همدم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طوطی خاکستری بالای قفسش
طوطی سرسیاه در قفسش

طوطی همدم یا طوطی همراه (به انگلیسی: Companion parrotطوطی است که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود و به وفور با همتای انسانی خود برهمکنش دارد. به‌طور کلی، بیشتر گونه‌های طوطی می‌توانند همراهان بسیار خوبی باشند، اما باید با دقت در مورد دیگر گونه‌های خانگی معمولی مانند سگ‌ها و گربه‌ها مدیریت شوند، زیرا ممکن است با آنها دشمنی کنند.[۱]

گونه‌های طوطی‌هایی که به عنوان همراه نگهداری می‌شوند، عبارتند از طوطی‌های بزرگ مانند طوطی آمازون، طوطی‌های خاکستری، طوطی‌کاکلی، اکلکتوس، طوطی سرشاهینی و ماکائو. (گونه‌ها شامل دورگه‌هایی مانند ماکائوی کاتالینا) پرندگان متوسط مانند طوطی‌های آمازونی، کانور، طوطی راهب، پیونوس، طوطی‌های بال‌دراز، طوطی طوق‌صورتی و طوطی‌های دم‌پهن و بسیاری از انواع کوچک‌تر، از جمله مرغ عشق، بروتوگری، عروس هلندی، طوطی، طوطی عشق، طوطی و طوطی خطی می‌باشد.

برخی از گونه‌های شهدطوطی و شهدطوطیک به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، اما کاملاً نامرتب هستند و اغلب به عنوان باغ پرندگان محبوب هستند. طوطی‌های آویزان و طوطی‌های انجیرخوار معمولاً به عنوان پرندگان باغ پرندگان نگهداری می‌شوند و نه به عنوان حیوانات خانگی. برخی از گونه‌ها مانند طوطی کوتوله و کاکاپو، طوطی شب و حدود نیمی از گونه‌های طوطی به دلیل نیازهای غذایی دشوار یا در دسترس نبودن آنها، طوطی‌های همراه به‌شمار نمی‌روند.

جویدن چوب توسط ماکائوی سرخ‌فام

منابع[ویرایش]

  1. "Multi-species household" (PDF). Fellowship of Animal Behavior Clinicians.