شورش کت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Kett's Rebellion

An 18th-century depiction of Robert Kett and his followers under the Oak of Reformation on Mousehold Heath
تاریخ۸ ژوئیه ۱۵۴۹ – ۲۷ اوت ۱۵۴۹
موقعیت
نتایج Victory for ادوارد ششم forces, rebellion suppressed, execution of rebel commanders
طرف‌های درگیر
East Anglian rebels  پادشاهی انگلستان
فرماندهان و رهبران
Robert Kett انگلستان ادوارد ششم
انگلستان Edward Seymour, 1st Duke of Somerset
انگلستان جان دادلی
انگلستان William Parr, 1st Marquess of Northampton
قوا
~16,000 rebels ~12,000 troops
~1,200 German mercenaries
تلفات و خسارات
At least 3,000 killed
Unknown wounded
~250 killed
~3,250 deaths

شورش کت (انگلیسی: Kett's Rebellion) یک قیام مردمی بود که در سال ۱۵۴۹ در نورفک، انگلستان رخ داد. نام این شورش به نام رهبر آن، رابرت کِت، کشاورز ثروتمندی که در ویموندهام زندگی می‌کرد، گرفته شد.

این شورش به دلیل نارضایتی‌های مختلف مردم عادی از جمله افزایش اجاره‌بها، محصور کردن زمین‌های مشترک و وضع مالیات‌های جدید بود. کت، که در جامعه محلی بسیار مورد احترام بود، پیروان زیادی از دهقانان، صنعتگران و مخالفان مذهبی را که از سیاست‌های دولت نیز ناراضی بودند، جمع‌آوری کرد.

شورشیان شهر نورویچ را تصرف کردند و یک «اردوگاه عدالت» را در نزدیکی Mousehold Heath ایجاد کردند، جایی که آنها مجموعه ای از خواسته‌ها را برای دولت برای رسیدگی به نگرانی‌های آنها تنظیم کردند. این خواسته‌ها شامل لغو حصار، لغو مالیات‌های جدید و اصلاح نظام حقوقی بود.

دولت به رهبری ادوارد ششم در ابتدا ارتشی را برای سرکوب شورش فرستاد، اما شورشیان توانستند با کمک استحکامات بداهه خود و دانش برتر از زمین محلی مقاومت کنند. پس از چند هفته نبرد، ارتش دولتی بزرگتر وارد شد و نیروهای شورشی را شکست داد.

کت به دلیل نقشش در شورش همراه با بسیاری از پیروانش اعدام شد و دولت اصلاحاتی را برای رسیدگی به نارضایتی مردم عادی انجام داد. این شورش همچنین در تأثیر آن بر جنگ داخلی انگلیس و سایر قیام‌های مردمی در طول تاریخ این کشور قابل توجه بود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]